کل بازديد سایت :  10950221

» ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی، اصطلاحی است که به بزرگ شدن بافت غده سینه در مردان اطلاق می شود، این حالت در نتیجه عدم توازن هورمون های استروژن و تستوسترون، اتفاق می افتد. ژنیکوماستی ، بر روی هر دو سینه و یا فقط یک سینه اثر می گذارد. نوزادان تازه متولد شده، پسران در سنین بلوغ، و یا مردان مسن،  به دلیل تغییرات هورمونی، ژنیکوماستی را تجربه می کنند.

ژنیکوماستی ممکن است دردناک بوده و اغلب نامتقارن یا یکطرفه باشد. فیزیولوژی آن پیچیده بوده و  گاهی علت آن مادرزادی یا اکتسابی می باشد.

ژنیکوماستی است. در کودکان، در دوره بلوغ، در نوجوانان و در مردان میان سال تا پیر، بزرگی سینه مساله شایعی است.

در کل، ژنیکوماستی  ، مشکل جدی محسوب نمی شود، اما بایستی بررسی و درمان شود. مردان و پسرانی که این مشکل را دارند، اغلب در ناحیه سینه درد دارند، و از بزرگی سینه های خود خجالت می کشند.

علائم ژنیکوماستی از قرار زیر است:

ورم کردن سینه

تخلیه سینه

التهاب سینه

بسته به علت بزرگ شدن سینه ، علائم دیگری نیز ظاهر می شوند. در صورتی که علائم بزرگی سینه مردان را دارید، به پزشک مراجعه کنید تا علت بیماری شما را تشخیص دهد.

نکته ای که باید به آن توجه کرد، این است که سرعت ایجاد ژنیکوماستی اهمیت زیادی دارد. وقتی این مشکل سریع ایجاد می شود، پستان ها نسبت به لمس حساس می شود و در این موارد باید احتمال وجود بیماری ها را در نظر داشت. نکته دیگر، خروج خون و تغییر شکل پوست پستان است که حتما باید به عنوان یک نشانه خطر مورد توجه قرار گیرد. همان طور که گفته شد، پسران اواسط بلوغ به موازات رشد اندام های مردانه به طور موقت رشد مختصری در پستان هایشان خواهند داشت. توجه به این موضوع لازم است که اگر رشد پستان ها با رشد اندام های جنسی هماهنگ شود، به عنوان کمبود هورمون های مردانه، فرد باید مورد معاینه و بررسی های آزمایشگاهی قرار گیرد. گاهی این اتفاق در مردان بالغ که حتی صاحب فرزند هستند نیز رخ می دهد که باید به دلیل به هم خوردن تعادل هورمون های جنسی مورد بررسی و درمان قرار گیرد. گاهی ژنیکوماستی نشانه بیماری های خطرناکی مثل تومورهای هیپوفیز است. دراین بیماری به دلیل رشد تومور تولید هورمون های کنترل کننده غده های سازنده هورمون مردانه مختل شده و بیمار به موازات رشد پستان ها دچار افت قوای جنسی می شود و وجود سردرد و نقص بینایی، تشخیص این بیماری را محتمل می کند.

تومورهای بیضه نیز می تواند با ایجاد ژنیکوماستی خود را نشان دهد، در این حال معمولا رشد یکی یا هر دوی بیضه ها علامت بیماری است.

علت ایجاد ژنیکوماستی چیست؟

عوامل متعددی می توانند باعث ایجاد ژنیکوماستی شوند اما در بسیاری از موارد علت مشخصی یافت نمی شود. بیشتر محققان، ژنیکوماستی را ناشی از تحریک بافت پستان به وسیله استروژن ها یا مواد شبیه استروژن افزایش یافته موجود در گردش خون می دانند و در مطالعات اخیر، درمان های طبی بر این اساس پایه ریزی شده اند. هر چند هنوز هم درمان استاندارد بافت پستان بزرگ شده، برداشتن به وسیله جراحی می باشد.

تحقیقات اخیر نشان داده است که مکانیسم های پاتوفیزیولوژیک ژنیکوماستی عبارتند از:

1) افزایش مطلق یا نسبی استروژن ها (هورمون های جنسی زنانه)

2) کاهش آندروژن ها (هورمون های جنسی مردانه)

3) عدم حساسیت به آندروژن ها (اختلال در گیرنده های آندروژن)

داروهایی که باعث ژنیکوماستی می شوند

1)گروه های دارویی که باعث ژنیکوماستی می شوند:

1- استروژن ها

2- گونادوتروپین ها

3- آنتی آندروژن ها (سیپوترون، فلوتامید)

5- داروهای شیمی درمانی سرطان (به ویژه Alkylating agents)

6- بلوک کننده های کانال کلسیمی (وراپامیل، نیفدیپین، دیلتیازم)

7- مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانین (ACE) (کاپتوپریل، انالاپریل)

8- داروهای ضد فشار خون (متیل دوپا، رزرپین)

9- فراورده های دیژیتال

10- بلوک کننده های دوپامین (فنوتیازین ها، متوکلوپرامید، دومپریدون)

11- داروهای سیستم عصبی مرکزی (سه حلقه ای ها، دیازپام، فنی توئین، دی اتیل پروپیون)

12- داروهایی که مورد سوء استفاده قرار می گیرند (ماری جوانا، هروئین، متادون، آمفتامین ها)

13- داروهای ضد سل (ایزونیازید، اتیونامید، تیامستازون)

2)  داروهای منفردی که به طور شایع باعث ژنیکوماستی می شوند:

1- سایمتیدین

2- اسپیرونولاکتون

3- کتوکونازول

سیر تکاملی درمان ژنیکوماستی به چه صورت است؟

احتمال اینکه ژنیکوماستی طول کشیده به طور خود به خود برطرف شود بعید می باشد و اغلب علی رغم درمان طبی به سمت فیروز متراکم غیرقابل برگشت و هیالینیزاسیون پیش می رود. قطع داروهایی که باعث ژنیکوماستی می شوند، اصلاح اختلال سیستمیک یا سیر طبیعی ژنیکوماستی فیزیولوژیک اغلب منجر به برگشت خودبخودی ژنیکوماستی می شود، هر چند اصلاح اختلال زمینه ای به ویژه اگر بیماری طول کشیده و فیبروز بافت پستان ایجاد شده باشد، مؤثر نیست. بنابراین هنوز هم روش های جراحی درمان استاندارد ژنیکوماستی می باشد.

تا چند سال قبل درمان جراحی ژنیکوماستی عمدتا برداشتن بافت به وسیله برش باز جراحی بود ولی امروزه از درمان اولیه ژنیکوماستی به وسیله برش باز باید خودداری شود. در سالیان اخیر اساس درمان ژنیکوماستی تغییر کرده و در اکثریت موارد از لیزر لیپولیز، لیپوساکشن اولتراسونیک، لیپوساکشن Power assisted و در بعضی موارد لیپوساکشن معمولی استفاده می شود.

درمان ژنیکوماستی هنوز به خاطر ماهیت سفت و متراکم پستان و اضافه بودن پوست که اغلب وجود دارد با چالش هایی همراه می باشد. ژنیکوماستی که از نظر بالینی به مدت بیش از 12 ماه باقی مانده باشد به طور تیپیک کاملا برطرف نمی شود. هدف از درمان، حفظ نمای طبیعی پستان مردانه است و نه برداشتن تمام بافت پستان.

لیزر لیپولیز، لیپوساکشن اولتراسونیک و لیپوساکشن Power assisted در تمامی گریدهای ژنیکوماستی کاربرد دارند ولی لیپوساکشن معمولی به طور عمده در گرید IA و IIA مؤثر است.