کل بازديد سایت :  11402670

» درمان سرخی پوست(روزاسه) با لیزر

درمان سرخی پوست(روزاسه) با لیزر

روزاسه یک التهاب پوستی غیر مسری است که عمدتاً بر روی صورت تاثیر می‌گذارد. مویرگ‌های سطحی گشاد می‌شوند و نواحی قرمزی ایجاد می‌کنند که ممکن است همراه با جوش‌ها و توده‌های کوچک باشند. شدیدترین نوع روزاسه یا قرمزی پوست می‌تواند موجب بزرگ شدن بینی شود که رینوفیما نامیده می‌شود. سرخی پوست در پوست‌های با نژاد سلتی بیشترین شیوع را داشته و در زنان سه برابر بیشتر شایع است و می‌تواند در سنین بین ۳۰ تا ۶۰ سالگی رخ دهد.

دلایل قرمزی پوست

با اینکه دلایل مشخصی برای قرمزی پوست صورت وجود ندارد، اما ترکیبی از عامل ارثی و محیطی می‌توانند موجب تحریک و بدتر شدن علائم آن گردد. همچین سه عامل دیگر در ایجاد قرمزی پوست نقش دارند که عبارتند از:

کاتلیسیدین‌ها (افزایش فعالیت پپتید و انزیم در روی لایه سطحی پوست)

باکتری‌های روده (بالا بودن هیدروژن و متان)

مایت‌های یا هیره‌های دمودکس (واکنش به مدفوع)

عوامل محرکی که موجب تشدید علائم می‌شوند عبارتند از:

گرما

تغییرات دمایی

ورزش پرفشار

نور خورشید

آفتاب سوختگی

استرس

اضطراب

غذاهای تند

سرما

الکل

کافئین

هیستامین‌ها (شراب، پنیر، ماست، آبجو)

استفاده مفرط از محصولات تهاجمی مراقبت از پوست

علائم

برای رفع قرمزی پوست صورت ، آن را به چهار دسته تقسیم می‌کنیم که هر یک دارای شدت علائم مختلفی می‌باشند:

قرمزی پوست Erythematotelangiectatic: این وضعیت موجب قرمزی و حساس شدن پوست می‌گردد. در چنین شرایطی صورت بطور دائمی قرمز است و میزان قرمزی به سرعت افزایش پیدا می‌کند. رگ‌های خونی در پایین سطح پوست می‌توانند گشاد شده و موجب پاره شدن مویرگ‌ها شوند که تحت عنوان وریدهای عنکبوتی شناخته می‌شود. پوست اغلب بسیار حساس می‌شود و ممکن است احساس خارش یا سوختگی نیز وجود داشته باشد.

قرمزی پوست پاپولوپوسچولر: قرمزی دائمی، بروز جوش‌ها و دانه‌های قرمز. ظاهر این وضعیت اغلب با آکنه اشتباه گرفته می‌شود زیرا مشخصات آنها شباهت‌هایی با هم دارند.

قرمزی پوست فیماتوز: بزرگ شدن بینی (اغلب در مردان)، ضخیم شدن پوست چانه، گونه‌ها، پیشانی و بینی. این دسته شایع نمی‌باشد اما در صورتی که رخ دهد فرد در ابتدا اغلب علائم یک نوع دیگر قرمزی پوست را از خود نشان می‌دهد. این علائم شامل ناهمواری بافت پوست، بزرگ شدن منافذ پوست، چرب شدن پوست و عروق خونی پاره شده و قابل مشاهده می‌باشند.

قرمزی چشمی: این وضعیت موجب التهاب چشم‌ها شده و اغلب همراه با علائم قرمزی پوست می‌باشد. علائم آن شامل آبکی شدن یا قرمز شدن چشم بوده و ممکن است احساس وجود ذرات شن داخل چشم‌ها وجود داشته باشد. علاوه بر این ممکن است چشم‌ها خشک، خارش‌دار و حساس در برابر نور شوند و احساس سوزش نیز وجود داشته باشد. در برخی افراد تاری دید یا یک کیست روی پلک نیز بوجود می‌‌آید.

روش‌های درمان با لیزر برای قرمزی پوست

لیزرهای پالسی رنگی رنگدانه‌های قرمز در پوست را شناسایی می‌کنند. با ورود نور به لایه‌های اپیدرم و درم پوست، توسط رگ‌های خونی جذب شده و موجب بسته شدن آنها می‌گردد. در اثر این درمان احساس وارد شدن ضربه‌های ناشی از یک کش لاستیکی بر صورت وجود دارد. خال‌های مادرزادی یا ماه گرفتگی و خال‌های لکه شرابی بهترین واکنش را نسبت به لیزرهای پالسی رنگی نشان می‌دهند. هم این روش و هم لیزر IPL برای درمان قرمزی پوست یا پارگی رگ‌های خونی در صورت و التهاب پوست صورت مناسب می‌باشند.

لیزر پالسی رنگی (PDL): این لیزر بخصوص برای پارگی رگ‌های خونی در زیر پوست موثر است زیرا نسبت به رنگ قرمز در پوست حساس است.

لیزر CO2: این لیزر از قدرتمندترین و آخرین تکنولوژی‌های موجود است. این لیزرها علاوه بر درمان چین و چروک و جای جوش به افردی که در اثر قرمزی پوست پوستشان ضخیم شده است (معمولاً روی بینی یا گونه‌ها) نیز کمک می‌کند و می‌تواند به از بین رفتن برآمدگی‌های صورت بیانجامد.

لیزر IPL: IPL در واقع یک لیزر نمی‌باشد، بلکه نوری با چندین طول موج است، اما در از بین بردن عروق خونی پاره شده و لکه‌های قهوه‌ای روی پوست موثر می‌باشد. همچنین نسبت به درمان با لیزر هزینه کمتری دارد.

درمان با لیزرهای PDL و IPL موجب کمی قرمزی و پف کردن صورت می‌شوند. ممکن است پزشک پس از عمل کمپرس یخ در اختیار شما قرار دهد. این عوارض پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برطرف می‌شوند. برای برخی افراد نیز ممکن است برای برطرف شدن تورم، آنتی‌هسیتامین تجویز شود.

مزایای درمان قرمزی پوست با لیزر

دلایل خوبی برای انتخاب درمان قرمزی پوست و رفع قرمزی پوست با لیزر وجود دارد از جمله:

نتایج طولانی مدت: در مقایسه با استفاده از کرم‌های دارویی موضعی، درمان با لیزر یا نور نتایج بهتری خواهد داشت. پس از اتمام درمان، برای مدت زمان زیادی شاهد مزایای آن خواهید بود و برخی افراد تا هشت سال پوستی روشن‌تر خواهند داشت. از طرفی با استفاده از درمان‌های موضعی، می‌توان به حفظ نتایج کمک کرد.

کم بودن خطرات و عوارض جانبی: در صورت انجام درمان توسط یک متخصص پوست آموزش‌دیده، خطرات و عوارض جانبی درمان با لیزر بسیار کم می‌باشد.