جستجو
Close this search box.

آیا لیزر باعث سرطان می شود؟

سرطان زا بودن لیزر موهای زائد

آنچه در ادامه می‌خوانید

سرطان زا بودن لیزر شایعه ای بیش نیست. چراکه لیزر یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی برای ازبین بردن موهای زائد، خال، زگیل و غیره بوده و پزشکان از آن به عنوان یک روش ایده‌آل بهره می‌برند. انرژی موجود در نور لیزر به صورت سطحی بوده و هرگز به عمق آن وارد نمی‌شود. دستگاه‌های لیزر موهای زائد به گونه‌ای ساخته شده‌اند که تنها پیاز مو را هدف بگیرند. البته، پزشک نیز باید در این کار مهارت داشته باشد تا نور لیزر را به صورت مستقیم و طولانی مدت بر روی فولیکول‌های پوست قرار ندهد. گفته‌های بالا بدین معنا نیست که استفاده مکرر از لیزرها هیچ خطری برای بدن ندارد. لیزر، تنها زمانی بی‌خطر است که به ندرت از آن استفاده شود و توسط افراد ماهر و تجهیزات مدرن انجام شود. افراط در استفاده از هرچیزی می‌تواند خطرناک باشد و مشکلات زیادی را برای انسان بوجود بیاورد. از این رو، توصیه می‌شود تا بین هر دوره از لیزر کردن، وقفه ایجاد کنید تا فولیکول‌های پوست زمان مناسب برای ریکاوری را داشته باشند.

دلیل ابتلا به سرطان بعد از لیزر

لیزر روشی غیر تهاجمی است که عوارضی جزئی دارد مثل حساسیت بهتر است، پزشک در ابتدا بر روی قسمت کوچکی از پوست آن را تست کند و سپس برای کل بدن آن را انجام دهد. اما مسئله ای که به اشتباه شایع شده است این است که برای انجام هر کاری اقدام به انجام لیزر می شود که در دراز مدت می تواند مشکل ساز شود و باعث سرطان زا شدن لیزر شود.

باور غلط سرطان زا بودن لیزر

برخی افراد با این پیش زمینه به اشتباه تصور می‌کنند که هر نوع پرتوی نوری می‌تواند تاثیر سرطانی را ایجاد کند. اما بازهم تاکید می‌کنیم که انرژی نور در دستگاه‌های لیزر فقط به لایه سطحی پوست نفوذ کرده و فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ بنابراین احتمال آسیب DNA در اثر استفاده از لیزر مو برای رهایی از موهای زائد وجود ندارد. هرچند برخی دانشمندان معتقدند افرادی که سابقه ی سرطان پوست در ارث خود دارند از انجام لیزر خودداری کنند زیرا تحقیقات کاملی در این رابطه هنوز وجود ندارد. اما با این حال خوب است بدانید که تحقیقات انجام شده هیچ شواهدی بر اینکه لیزر باعث ابتلا به سرطان پوست در افراد شود، پیدا نشده است.

آیا لیزر برای سلامتی خطراتی دارد؟

به ندرت، لیزر می تواند باعث ایجاد تاول، پوسته پوسته شدن، زخم یا سایر تغییرات در بافت پوست شود. سایر عوارض جانبی نادر عبارتند از سفید شدن موهای درمان شده یا رشد بیش از حد مو در اطراف مناطق تحت درمان، به ویژه در پوست های تیره تر.

آیا لیزر خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد؟

عدم امکان سرطان پوست با لیزر، استفاده از لیزرهای فرسوده یا بسیاری از لیزرهای غیر ساینده باعث افزایش تشکیل کلاژن می شود که به بهبود خطوط و چین و چروک منجر می شود. هیچ کدام از این لیزرها شانس سرطان زا بودن لیزر را افزایش نمی دهند.

آیا لیزر طولانی مدت مضر است؟

هر دو مطالعه هیچ گونه عوارض جانبی طولانی مدت یا جای زخم را نشان ندادند. حذف موهای زائد با لیزر/سبک، که توسط متخصصان آموزش دیده انجام می شود، یک روش ایمن با بروز بسیار کم عواقب دائمی است. عوارض لیزر موهای زائد گذرا و جزئی هستند. در پوست های تیره تر شایع ترند.

آیا لیزر بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد؟

یکی دیگر از واکنش‌های جدی‌تر واکنش آلرژیک نوری است که زمانی رخ می‌دهد که لیزر UV در واقع ساختار شیمیایی دارو را در پوست تغییر می‌دهد. این باعث می شود که سیستم ایمنی بدن به دارو حمله کند و باعث تورم و خارش پوست شود.

نوع پوست مناسب برای لیزر کردن موی زائد

آیا این فرآیند برای همه انواع پوست جواب می دهد؟ لیزر به ملانین یا رنگ موجود در فولیکول‌های مو جذب می‌شود، بنابراین درمان برای افرادی که موهای تیره، ضخیم و پوست رنگ پریده دارند بهترین کارایی را دارد – کنتراست به لیزر کمک می‌کند تا فولیکول‌های مو را بهتر هدف قرار دهد.

سرطان زا بودن لیزر موهای زائد

تا کنون 167 نفر این مطلب را پسندیده‌اند

سوالات متداول

به ندرت، لیزر موهای زائد می تواند باعث ایجاد تاول، پوسته پوسته شدن، زخم یا سایر تغییرات در بافت پوست شود. سایر عوارض جانبی نادر عبارتند از سفید شدن موهای درمان شده یا رشد بیش از حد مو در اطراف مناطق تحت درمان، به ویژه در پوست های تیره تر.

استفاده از لیزرهای فرسوده یا بسیاری از لیزرهای غیر ساینده باعث افزایش تشکیل کلاژن می شود که به بهبود خطوط و چین و چروک منجر می شود. هیچ کدام از این لیزرها شانس ابتلا به سرطان پوست را افزایش نمی دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوبترین مطالب

عکس زن جوان که یک تیغ در دست گرفته است و به آن نگاه می کند
رفع موهای زائد صورت مراجعه کننده با دستگاه لیزر سایناشور الیت پلاس - قیمت لیزر موهای زائد
عکس یک فانوس جلوی پنجره باز که از بیرون پنجره حلال ماه دیده می شود - کاشت مو در ماه رمضان
عکس گلهایی که به شکل رحم و تخمدان چیده شده اند با پس زمینه آبی روشن و صورتی
اپراتور لیزر که بدن زن جوان را لیزر می کند - فاصله بین جلسات لیزر
مشاوره رایگان و رزرو نوبت
بنر های تبلیغاتی

مطالب مرتبط

عکس زن جوان که یک تیغ در دست گرفته است و به آن نگاه می کند
iranianclinic
رفع موهای زائد صورت مراجعه کننده با دستگاه لیزر سایناشور الیت پلاس - قیمت لیزر موهای زائد
iranianclinic
عکس یک فانوس جلوی پنجره باز که از بیرون پنجره حلال ماه دیده می شود - کاشت مو در ماه رمضان
iranianclinic
عکس گلهایی که به شکل رحم و تخمدان چیده شده اند با پس زمینه آبی روشن و صورتی
iranianclinic
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه‌
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه‌
تا پایان جشنواره

فرم درخواست مشاوره

لطفا اطلاعات زیر را تکمیل کنید ، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .