آشنایی کامل با دیگر کاربردهای بوتاکس

رفع تعریق بیش از حد زیر بغل

امروزه مصرف بوتاکس برای رفع چین‌و چروک‌های صورت بسیار شایع شده است، اما خوب است بدانید بوتاکس فقط برای رفع چین‌و‌چروک نیست. سم بوتولینوم یک سم نوروتوکسین است که تا چندین ماه عضلات ناحیه‌ی تزریق را شل می‌کند. با این حال، پزشکان از بوتاکس برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

1. درمان میگرن مزمن

میگرن، سردرد شدیدی است که همراه با حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا همراه است. میگرن مزمن چهار ساعت یا بیشتر طول می‌کشد و حداقل یک روز در میان رخ می‌دهد. تزریق بوتاکس به عضلات سر و گردن هر ۱۲ هفته می‌تواند از بروز میگرن به طور مکرر جلوگیری کرده و اثرات آن را کاهش دهد. درمان میگرن مزمن

۲. درمان بی‌اختیاری ادرار
مثانه بیش فعال به طور غیرمنتظره و مکرر منقبض می‌شود. این کار می‌تواند باعث از بین رفتن کنترل مثانه (بی اختیاری ادرار)، تکرر ادرار و نیاز فوری شود. اورولوژیست‌ها می‌توانند بوتاکس را با استفاده از سیستوسکوپ ، وسیله خاصی که از طریق مجرای ادرار وارد می‌شود ، به مثانه تزریق کنند. تزریق بوتاکس می‌تواند به مثانه کمک کند تا مرتب منقبض شود و ادرار را عادی کند.درمان بی اختیاری ادرار

۳. درمان تعرق بیش از حد زیربغل (هایپرهیدروزیس)

هایپرهیدروزیس نام دیگر تعریق بیش از حد زیر بغل است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب زیر بغل،غدد عرق را به تولید عرق تحریک می‌کنند، با تزریق بوتاکس در عضلات مسئول پمپاژ عرق به سطح پوست استفاده می‌کنند. این کار میزان عرق تولید شده در زیر بغل شما را کاهش می‌دهد.درمان تعریق بیش از حد زیر بغل

۴. درمان چشم‌های انحراف‌دار
در انواع خاصی از این مشکل، عضلات اطراف چشم منقبض می‌شوند و یک چشم را در جهت غیر طبیعی منحرف می‌کند. چشم‌های انحراف‌دار می تواند منجر به عدم توانایی در تمرکز،تاری دید، دوبینی، عدم درک عمق و احساس درد در چشم شود. تزریق  بوتاکس باعث شل شدن عضلاتی می‌شود که چشم‌ها را به پهلو می‌کشاند و در بعضی موارد چشم ها را کاملاً مرتب می کند. درمان چشم های انحراف دار

۵. اسپاسم عضلات پلک
اسپاسم عضلات پلک – یا بلفارواسپاسم – باعث پلک زدن غیرقابل کنترل و مکرر ، گرفتگی چشم ، آبریزش چشم ، درد یا تحریک چشم و پلک ها و بسته شدن پلک ها می شود. این اسپاسم ها می توانند انجام کارهای روزمره مانند رانندگی و استفاده از کامپیوتر را دشوار کنند. تزریق بوتاکس در عضلات پلک شما می تواند به طور همزمان چندین ماه عضله تورم بلفارواسپاسم را برطرف کند.

اسپاسم عضلات پلک۶. درمان اسپاسم شدید گردن
دیستونی گردن، نوعی اختلال عصبی است که باعث می‌شود عضلات گردن و شانه به طور غیر ارادی کشیده شوند. تزریق این روش می‌تواند عضلات اسپاسم‌ شده گردن و شانه را شل کرده و علائم دیستونی گردن را تسکین دهد.

اسپاسم شدید گردن

بوتاکس نوعی سم تغییر یافته بوتولینوم است که برای فلج کردن عضلات ایجادکننده چین و چروک داینامیک در صورت استفاده می‌شود. بعد از تزریق بوتاکس، علاوه بر کاهش چروک‌های مناطق مختلف صورت، عادت اخم کردن و بالا بردن غیر ارادی پیشانی و افزایش انقباضات عضلات دور چشم حین خندیدن نیز کم می‌شود.

کاربردهای زیبایی مانند:

درمان خطوط و چروک های پیشانی

درمان خطوط پنجه کلاغی کنار چشم‌ها

بهبود خط اخم

بهبود خط لبخند

کاهش خطوط گردن

درمان غیر‌قرینگی صورت

استفاده از بوتاکس در زیبایی صورتموارد منع مصرف و محدودیت ها

در برخی از افراد پس از تزریق بوتاکس، سردرد، تهوع خفیف یا علائم سرما‌خوردگی ایجاد می‌شود که معمولا ظرف ۳_۲ روز بهبود می‌یابد.

عارضه جدی‌تری که گاهی در اثر این تزریق اتفاق می‌افتد افتادگی پلک است. خوشبختانه این عارضه نسبتا نادر است و در کمتر از ۳% اتفاق می‌افتد. افتادگی پلک معمولا یک هفته پس از تزریق بروز می‌کند و پس از ۳_۲ ماه به تدریج بهبود می‌یابد. خوشبختانه تمام عوارض بوتاکس گذرا هستند و حداکثر ظرف مدت ۶ ماه خود به خود برطرف می‌شوند.

از عوارض بوتاکس می توان به افتادگی پلک و ابرو، دوبینی، افتادگی گوشه لب بالا یا پایین، سردرد و اختلال بلع اشاره کرد که این عوارض به نوع مهارت پزشک نیز بستگی دارد . اگر پزشک متخصص و حرفه‌ای این کار را انجام بدهد عوارض بوتاکس به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

گر چه هیچ عارضه خاصی در اثر عوارض مصرف بوتاکس در دوران بارداری و شیر دهی گزارش نشده است، اما توصیه می‌شود که خانم ها در دوران بارداری و شیردهی از تزریق بوتاکس اجتناب کنند.

در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید یا داروی خاصی استفاده می‌کنید حتما پیش از تزریق بوتاکس پزشک خود را در جریان قرار دهید. تزریق بوتاکس در افرادی که دچار بیماری‌های عصبی عضلانی هستند می تواند باعث ضعف عضلانی شدید شود. به علاوه مصرف برخی از داروها ( مثل آنتی‌بیوتیک‌های خانواده جنتامایسین) ممکن است اثر بوتاکس را تشدید کند.

آیا بوتاکس دارای تاییدیه FDA است؟

بله، بوتاکس مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالت متحده آمریکا (FDA)  می‌باشد.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره دقیق‌تر پوستی با کارشناسان کلینیک ایرانیان با شماره تماس ۰۲۱.۷۵۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.

آموزش هاجوانسازیدسته‌بندی نشده

اسپاسم عضلات پلکبوتاکسبوتاکس پیشانیبوتاکس صورتدرمان اسپاسم عضلات گردندرمان انحراف چشمدرمان با بوتاکسدرمان بی اختیاری ادراردرمان تعرق زیر بغل