جستجو
Close this search box.

جراحی زیبایی گوش

جراحی زیبایی گوش (اتوپلاستی) یک نوع جراحـی زیبایی است که هدف آن تغییر سایز، شکل و مکان گوش هاست. برخی از افـراد به ایـن دلیل که از انـدازه یا شکل گوش خـود نـاراضی هستنـد و یا اینـکه گوش های آن‌ها نامتقارن است، عمل جـراحی زیبایی گوش را انتـخاب می‌کنند. به وسیـله این روش شـکل ظاهـری گـوش اصلاح شده و در نتیجـه تاثیــر قابـل توجـهی بر ظاهـر فرد و اعتماد به نفس او خواهد داشت.

مشاوره توسط پزشک به صورت رایگان

هزینه
هدف

اقتصادی

پزشک معالج
تعداد جلسات

خالی

ماندگاری
ماندگاری

دائمی

نوع بی‌هوشی
زمان نتیجه گیری

دارد

دوره نقاهت
دوره نقاهت

متوسط

عوارض
عوارض

متوسط

تلفن تماس
021-75900

برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها با ما در ارتباط باشید

پکیج ها و لیست قیمت

جهت مشاهده پکیج های کلینیک ایرانیان کلیک کنید

فرم مشاوره و رزرو

جهت تکمیل فرم درخواست رزرو و مشاوره کلیک کنید

مزایا و معایب

مزایا جراحی زیبایی گوش

معایب جراحی زیبایی گوش

ظاهر طبیعی

خطرات جراحی

نتایج دائمی

نتایج ناهموار

قابل تنظیم

تورم موقت

حداقل جای زخم

محدودیت های سنی

چرا جراحی زیبایی گوش در کلینیک های ایرانیان؟

توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک

اصلاح فرم گوش های بسیار بزرگ

بازسازی و یا اصلاح مشکلات لاله گوش

رفع نقایص مادرزادی گوش

غیر قرینگی گوش ها

آنچه در این مطلب می خوانید

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی به چه منطور انجام می‌شود؟

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی یک عمل جراحی زیبایی است که هدف آن بهبود ظاهر گوش است. این روش معمولاً در افرادی انجام می‌شود که از اندازه، شکل یا موقعیت گوش خود ناراضی هستند یا ضربه یا آسیب به گوش خود را تجربه کرده‌اند. در طول عمل، جراح برش‌های کوچکی در پشت گوش ایجاد می‌کند و غضروف را تغییر می‌دهد تا ظاهری مطلوب‌تر ایجاد کند. این جراحی زیبایی هم در کودکان و هم در بزرگسالان قابل انجام است و اغلب روشی مطمئن و مؤثر برای بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس است. با این حال، مانند هر عمل جراحی، خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد و بیماران باید قبل از انجام عمل، مزایا و خطرات آن را به دقت بررسی کنند.

جراحی زیبایی گوش چیست و چرا مردم آن را انتخاب می‌کنند؟

اتوپلاستی یک عمل جراحی زیبایی است که توسط افرادی انتخاب می‌شود که از ظاهر گوش خود ناراضی هستند. دلایل انتخاب جراحی زیبایی گوش می‌تواند بسیار متفاوت باشد، از کاهش اندازه گوش‌های بیش از حد برجسته گرفته تا اصلاح نقایص مادرزادی یا جراحات. افراد همچنین ممکن است اتوپلاستی را برای رفع به گوش‌های نامتقارن یا تغییر شکل گوش‌هایی که در اثر اندازه‌گیری یا سایر اشکال اصلاح بدن آسیب دیده‌اند، انتخاب کنند. اتوپلاستی می‌تواند به بهبود عزت نفس و اعتماد به نفس کمک کند، به خصوص برای کودکانی که ممکن است به دلیل ظاهر گوش‌هایشان در معرض آزار و اذیت قرار گیرند. در حالی که این روش شامل برخی از خطرات است، به طور کلی ایمن و مؤثر در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند مزایای زیبایی شناختی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

جراحی زیبایی گوش چیست و چرا مردم آن را انتخاب می‌کنند

چه کسی کاندیدای خوب برای جراحی زیبایی گوش است؟

یک کاندیدای خوب برای جراحی زیبایی گوش معمولاً فردی است که از سلامت خوبی برخوردار است و انتظار واقع بینانه‌ای از نتایج این عمل دارد. این روش اغلب در کودکان بین ۵ تا ۱۴ سال انجام می‌شود، اگرچه بزرگسالان نیز می‌توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند. داوطلبان باید غیرسیگاری باشند و هیچ بیماری زمینه‌ای که ممکن است خطر عوارض را افزایش دهد، نداشته باشند. عواملی که ممکن است در تعیین نامزدی برای اتوپلاستی در نظر گرفته شوند عبارتند از: اندازه، شکل و موقعیت گوش‌ها، و همچنین هر گونه بیماری زمینه‌ای پزشکی یا ژنتیکی که ممکن است بر این عمل تأثیر بگذارد. مهم است که همه این عوامل را با یک جراح واجد شرایط در میان بگذارید تا مشخص شود که آیا جراحی زیبایی گوش انتخاب مناسبی است یا خیر.

انواع جراحی زیبایی گوش: گزینه‌های جراحی و غیر جراحی

دو نوع اصلی جراحی زیبایی گوش وجود دارد: جراحی و غیر جراحی. اتوپلاستی جراحی روش سنتی تغییر شکل گوش است و شامل ایجاد برش‌های کوچک در پشت گوش برای دسترسی به غضروف است. سپس جراح می‌تواند غضروف را تغییر شکل دهد تا ظاهری مطلوب‌تر ایجاد کند. از طرف دیگر، جراحی زیبایی گوش غیرجراحی شامل استفاده از پرکننده‌های پوستی یا سایر مواد تزریقی برای تغییر شکل گوش بدون جراحی است. این روش کمتر تهاجمی است و می‌تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که نمی‌خواهند تحت عمل جراحی قرار گیرند یا کاندیدای خوبی برای جراحی نیستند. با این حال، گزینه‌های غیرجراحی ممکن است به اندازه اتوپلاستی جراحی مؤثر یا طولانی مدت نباشند.

اقدامات قبل از جراحی زیبایی گوش

آمادگی برای جراحی زیبایی گوش شامل چندین مرحله برای اطمینان از بهترین نتیجه ممکن است. بیماران معمولاً با جراح خود مشورت می‌کنند تا در مورد اهداف خود صحبت کنند و تعیین کنند که آیا آن‌ها کاندید خوبی برای این عمل هستند یا خیر. قبل از جراحی، بیماران باید از سیگار کشیدن و دارو‌های خاصی که ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند، خودداری کنند. این روش معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، اگرچه ممکن است در برخی موارد از بیهوشی عمومی استفاده شود. پس از این روش، بیماران برای بهبودی باید مدتی از محل کار یا مدرسه مرخصی بگیرند. آن‌ها باید از انجام فعالیت‌های سنگین اجتناب کنند و برای محافظت از گوش‌ها از هدبند یا بانداژ استفاده کنند. بیماران همچنین باید دستورالعمل‌های جراح خود را برای تمیز کردن و مراقبت از محل‌های برش دنبال کنند.

تصویر خانمی که بخاطر سایز گوش‌هایش از جراحی زیبایی گوش استفاده کرده است.

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی گوش

دوره نقاهت پس از این جراحی زیبایی معمولاً چند هفته طول می‌کشد. در چند روز اول پس از جراحی، بیماران ممکن است کمی ناراحتی، تورم و کبودی اطراف گوش را تجربه کنند. دارو‌های ضد درد می‌توانند به مدیریت هر گونه ناراحتی کمک کنند. بیماران برای محافظت از گوش‌ها در طول فرآیند بهبودی، باید برای چند روز از هدبند یا بانداژ روی گوش‌ها استفاده کنند. حداقل یک هفته باید از انجام فعالیت‌های شدید اجتناب شود و بیماران باید دستورالعمل‌های جراح خود را برای تمیز کردن و مراقبت از محل‌های برش رعایت کنند. شرکت در تمام جلسات بعدی با جراح برای نظارت بر روند بهبودی مهم است. اکثر بیماران می‌توانند ظرف یک تا دو هفته به محل کار یا مدرسه بازگردند، اگرچه ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نتایج نهایی جراحی کاملاً قابل مشاهده باشد.

تصویر قبل و بعد جراحی زیبایی گوش

خطرات و عوارض جراحی زیبایی گوش

جراحی گوش یک عمل جراحی زیبایی است که برای بهبود ظاهر گوش استفاده می‌شود. در حالی که این روش به طور کلی بی‌خطر است، برخی از خطرات و عوارض وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. این‌ها ممکن است شامل خونریزی، عفونت، جای زخم، عدم تقارن و تغییر در حس باشد. در موارد نادر، بیماران ممکن است آسیب به غضروف گوش را تجربه کنند یا نیاز به جراحی مجدد داشته باشند. مهم است که قبل از تصمیم‌گیری برای انجام این عمل، مزایا و خطرات جراحی زیبایی گوش را با یک جراح واجد شرایط ارزیابی کنید. پیروی از تمام دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از عمل نیز می‌تواند به به حداقل رساندن خطر عوارض کمک کند.

 

درخواست رزرو نوبت در کلینیک ایرانیان​

لطفا شماره تماس و مشخصات خود را در فرم زیر وارد نمایید، تا برای رزرو وقت قطعی و ثبت تاریخ و ساعت، همکاران ما با شما تماس بگیرند.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
اگر جواب سوال خود را پیدا نکردین با مشاوران کلینیک ایرانیان تماس بگیرید

سوالات متداول درباره جراحی زیبایی گوش

مدت زمان جراحی جراحی زیبایی گوش به طور معمول به وسعت عمل بستگی دارد، اما اکثر جراحی‌ها را می‌توان در یک تا دو ساعت کامل کرد.

بعد از عمل مقداری اسکار وجود خواهد داشت، اما برش‌ها در پشت گوش ایجاد می‌شوند که به پنهان کردن هر گونه جای زخم قابل مشاهده کمک می‌کند. علاوه بر این، اسکار‌ها معمولاً با گذشت زمان محو می‌شوند و کمتر قابل توجه می‌شوند.

در بیشتر موارد، جراحی گوش نوعی عمل زیبایی به حساب می‌آید و تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. با این حال، اگر این روش برای اصلاح نقص مادرزادی یا آسیب انجام شود، ممکن است تا حدی یا به طور کامل تحت پوشش بیمه قرار گیرد. بیماران باید با ارائه دهنده بیمه خود برای تعیین گزینه‌های پوشش مشورت کنند.

سالانه افراد بالغ زیادی به ما مراجعه می کنند و چنین شکایتی را مطرح می کنند. آنها از اینکه مدام با موهای بلندشان گوشهایشان را بپوشانند دیگر خسته شده اند. هیچ وقت برای اصلاح و ترمیم گوش های معروف به «خفاشی» دیر نیست. اتوپلاستی یک عمل بی خطر و سرپایی می باشد که ما را قادر به بازسازی یا تغییر شکل غضروف گوش می کند بطوری که در نهایت گوش ها بصورت قرینه و نزدیک به سر قرار می گیرند.

گرچه عوامل غیر قابل انتظاری نظیر خوب شدن زخم، یا نحوه انجام اقدامات و مراقبتهای پس از جراحی می توانند روی نتیجه نهایی تأثیر بگذارند، ولی یک نتیجه خوب روی دانش و مهارت و تجربه جراح استوار است. یک جراح پلاستیک صورت به شرطی اتوپلاستی را انجام می دهد که از بابت موارد زیر مطمئن باشد: محاسبات دقیق زیربنایی درجه بزرگی و برآمدگی گوش اندازه و حالت قرینگی گوشها تناسب گوشها با صورت و سر بلوغ و انعطاف پذیری غضروف جایگاه استراتژیک بخیه های اتوپلاستی نوع اصلاح بخیه سلامت فیزیکی، سن و آمادگی بیمار جراحی که قصد انجام بازنگری اتوپلاستی را دارد باید بسیار با تجربه و ماهر باشد. چون علاوه بر اینکه بازنگری اتوپلاستی خیلی سخت تر از اتوپلاستی اولیه است. موقعیت آناتومیکی غضروف اولیه و موقعیت قسمت موردنظر در طی اتوپلاستی اولیه تغییر کرده است.

عوامل زیادی روی این قضیه تأثیر می گذارند. اول از همه، رشد گوش نزدیک به بلوغ، حدود ۶ـ ۵ سالگی است. بنابراین، این سنین برای انجام اتوپلاستی فوق العاده است. عامل بعدی تأثیر روانی ناشی از فشار همسالان است. که از سنین ۸ـ ۷ سالگی شروع می شود. لذا قبل از شروع این فشارها و به بلوغ رسیدن غضروف گوش بهترین زمان برای جراحی است. معمولا به اولیا توصیه می شود که وقتی کودک به سن ۶ـ ۵ سالگی می رسد با یک جراح مشورت کنند.

حفظ حالت منحصر به فرد بودن شما نشان دهنده موفقیت آمیز بودن جراحی است. اگر چه تغییر ظاهر ممکن است برای شما مهم باشد و خیلی به چشمتتان بیاید و لی اگر این تغییرات توسط اطرافیان شما حس نشوند، نباید زیاد تعجب کنید.

این یک سئوال خیلی سخت است چون پاسخ دادن به آن برآورده کننده انتظارات واقع گرایانه فرد است. تنها یک جراح خوب و صادق می تواند در ملاقات با بیمار او را از توقعات واقع گرایانه یا غیر واقع گرایانه اش مطلع سازد. و این پاسخ در مورد افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

بیماران با تزریق یک مسکن به خواب می روند و دچار بی حسی موضعی می شوند. بیماران در حین عمل نه چیزی می شنوند و نه چیزی می بینند و در طول عمل کاملاً راحتند. بیماران بلافاصله بعد از عمل به هوش می آیند. تزریق مسکن بصورت درون رگی و نوعی هوش بری است. بنابراین بیماران باید در هنگام شب بعد از عمل یک همراه بالغ در کنار خود داشته باشند. تا ۷ روز بعد از عمل نباید بیماران رانندگی کنند (این مدت با توجه به نوع عمل بیشتر نیز می شود).

اکثر بیماران بعد از عمل از اینکه درد کمی کشیده اند اظهار تعجب می کنند. بالطبع بعد از هر نوع عمل جراحی باید انتظار کمی ناراحتی را داشته باشیم. به تمام بیماران داروهای مسکن تجویز می شود. افرادیکه جراحی صورت انجام داده اند تا ۴۸ ساعت هنگام جویدن غذا احساس درد می کنند. معمولا افراد بعد از انجام عمل هیچ گونه درد غیر قابل کنترلی ندارند.

مدت جراحی به عوامل مختلفی نظیر پیچیدگی گوش های هر فرد بستگی دارد. ترمیم اتوپلاستی کمی بیشتر طول می کشد چون به دقت بیشتری نیاز دارد.

خیر ـ به خاطر اثرات بی هوشی، بیماران قادر نخواهند بود بعد از عمل رانندگی کنند.

اکثر بیماران ۴ ـ ۳ روز بعد از عمل به سرکار یا مدرسه خود باز می گردند، اما معمولا یک هفته مرخصی توصیه می شود. پس از ۲ هفته هرگونه تورم با کوفتگی باقی مانده را می توان بوسیله آرایش کردن استتار کرد. بیماران حساس تر ۲ هفته سرکار نمی روند. بچه ها ۴ ـ ۳ روز به مدرسه نمی روند و بعد از آن می توانند بروند ولی باید تا ۳ هفته از کلاس های فیزیکی و ورزش پرهیز کنند.

در پایان هفته اول، کوفتگی ها و تورم های بعد از عمل شروع به خوب شدن می کنند. ناپدید شدن کامل این علائم ۳ ـ ۲ هفته به طول می انجامد. شما می توانید کوفتگی ها را به خوبی با کمک لوازم آرایش ۱۰ ـ ۷ روز بعد از عمل بپوشانید.

اکثرا این عمل بصورت سرپایی انجام می شود، از آنجائیکه بعد از تسکین یافتن شما باید به خانه برگردید، باید یک فرد مورد اطمینان شما را به منزل برساند و شب را در کنار شما بماند و فردا دوباره برای بازکردن بانداژ شما را تا مطب همراهی نماید.

بعد از عمل تا ۳ هفته نباید فعالیت های آیروبیک انجام داد. هر فعالیتی که باعث افزایش فشار خون شود باعث به تعویق افتادن زمان بهبودی و ترمیم تورم می شود.

اگر شما گوش هایتان را قبلا سوراخ کرده اید، به خوبی می توانید نحوه خوب شدن زخم ها و جراحات ناشی از جراحی پلاستیک را درک نمائید. چون یکبار آنرا تجربه کرده اید. زخم های موجود در سایر نواحی بدن نمی توانند الگوی مناسبی برای درک نحوه خوب شدن زخم های جراحی پلاستیک باشند. در زمان مشاوره با پزشکتان حتما محل زخم های قبلی خود را به وی نشان دهید (اثر زخم ها) به این ترتیب پزشک می تواند آگاهی مناسبی از نحوه درمان زخم های جراحی به شما ارائه نماید.

این زخم ها به خوبی درمان می شوند و بیشتر بیماران و خانواده شان پس از چند هفته دیگر آنها را نمی بینند.

پزشک معالج سابقه درمانی و سلامتی شما را بررسی می کند. از آنجائیکه مصرف تنباکو خوب شدن زخم ها را به تعویق می اندازد شما باید ۲ هفته قبل و ۲ هفته بعد از عمل از توتون و تنباکو مصرف نکنید.

در جلسه مشاوره قبل از عمل، پرستاران تمام داروهایی که شما مصرف می کنید را بررسی می کنند. اگر شما رقیق کننده خون مصرف می کنید باید تقریبا یک هفته مانده به عمل مصرف آنرا متوقف کنید. به شما لیستی از داروها و مکمل هایی که نباید قبل از عمل مصرف کنید داده می شود.

اکثر این مواد دارای عوارض جانبی هستند. برخی از آنها می توانند در حین عمل روی جریان خون تأثیر بگذارند از این دسته می توان به ویتامینE ، روغن ماهی و… اشاره کرد. به شما لیستی از داروها و مکمل هایی که نباید پیش از عمل مصرف نمائید، داده می شود.

داروهای بی هوشی باعث ایجاد ناراحتی شکمی و روده ای می شوند. بهترین عمل برای اجتناب از ابتلا به این ناراحتی ها خودداری از خوردن و نوشیدن از نیمه شب قبل از جراحی به بعد می باشد. برای بیماران مبتلا به بیماری های خاص مثل دیابتی ها، پرستاران ما مراقبت های ویژه ای در نظر می گیرند.

اغلب بیماران قبل از عمل به نسخه خاصی نیاز ندارند. اگر ناراحتی یا بیماری خاصی دارید حتما به ما بگوئید. همچنین قبل از عمل باید ویتامین C مصرف کنید همچنین از نیمه شب قبل از جراحی نباید چیزی بخورید.

پرستار ما شما را برای جراحی آماده می کنند. اگر چیزی می خواهید حتما به آنها بگویید. مطمئن باشید که تا قبل از عمل هر سئوالی دارید می توانید از جراحتان بپرسید.

هنگام خواب زیر سرتان ۳ـ ۲ بالش بگذارید. تورم صورت و بی خوابی بعد از عمل عادی است و به مرور خوب می شوند. از خم شدن، بلند کردن وسایل سنگین و… خودداری کنید. از بغل کردن بچه ها خودداری کنید.

شما در عرض ۳ ـ ۲ هفته خوب می شوید. بعد از ۶ هفته فوق العاده به نظر می رسید و بعد از ۶ ماه از آنچه که انتظارش را داشتید بهتر به نظر می رسید. شما کماکان تورم را خواهید داشت و نتیجه نهایی مورد نظر شما در عرض یکسال به دست می آید.

رسیدن به نتایج نهایی موردنظر حدود یکسال طول می کشد. با این وجود پس از ۳ ماه اغلب بیماران به حدود ۹۰% از آنچه که انتظار داشتند می رسند.

رضایت مشتریان کلینیک ایرانیان

مطالب خواندنی درباره جراحی زیبایی گوش (اتوپلاستی)

عکس گلهایی که به شکل رحم و تخمدان چیده شده اند با پس زمینه آبی روشن و صورتی
iranianclinic
لیزر
سندروم تخمدان پلی کیستیک و لیزر موهای زائد
سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یک اختلال شایع در سیستم هورمونی بانوان است که ممکن است با رشد موهای زائد نامتعارف در مناطق مختلف بدن همراه باشد. این موضوع...
اپراتور لیزر که بدن زن جوان را لیزر می کند - فاصله بین جلسات لیزر
iranianclinic
لیزر
اگر فاصله بین جلسات لیزر زیاد شود چه می شود؟
به نظر شما، فاصله بین جلسات لیزر باید چقدر باشد؟ خیلی از ما از مو های زائد به شدت شاکی هستیم؛ این مو ها بسیار آزار دهنده‌ هستند و باید به‌ طور منظم شیو...
4 عکس مربوط به لیزر روی کتف مرد و لیزر روی پاهای زن و لیزر زیر بغل زن و لیزر روی دست زن
iranianclinic
لیزر
فواید و مزایای لیزر موهای زائد
تقریبا درصد زیادی از خانم ها و آقایان از مو های بدن خود احساس شرم می کنند. به احتمال زیاد، تعداد مساوی (یا بیشتر) از زنان همین احساس را دارند. در طول سالیان...
عکس چهره زن که درد دارد - درد لیزر موهای زائد
iranianclinic
لیزر
آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟
لیزر یک روش دائمی برای از بین بردن موهای زائد بدن است اما خیلی از افراد و مراجعه کنندگان از درد لیزر موهای زائد می ترسند. به طور کلی، این روش بسیار ایمن...
عکس پاهای بدون مو
iranianclinic
لیزر
آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟
لیزر موهای زائد به عنوان یک روش محبوب برای از بین بردن موهای ناخواسته در نظر گرفته می‌شود. این فرآیند با استفاده از پرتوهای نور لیزر کار می‌کند که به طور...
عکس نور لیزر اندولیفت روی گونه زن جوان
iranianclinic
پوست
تعداد جلسات اندولیفت
تعداد جلسات اندولیفت چقدر می باشد و برای رسیدن به نتیجه ایده آل باید چند مرتبه در این جلسه های درمانی شرکت کنم؟ این سوالی است که اکثر بیماران از کارشناسان...

خدمات مرتبط

لیپوساکشن ویزر روشی نوین برای تناسب اندام و لاغری
واترجت روشی است که در لیپوساکشن کاربرد دارد
لیپوماتیک نوعی روش لاغری است که شامل تخلیه چربی بدن می شود.
چانه و غبغب خوش فرم و زیبا - لیپوفیس
عمل فیس لیفت یا لیفت صورت
عمل بینی
لیفت سانترال لب برای بالا کشیدن لب مناسب است
جراحی لیفت سینه
جراحی کوچک کردن سینه
جراحی پروتز سینه
جراحی زیبایی بازو - رفع افتادگی بازو با جراحی
جراحی زیبایی بینی
جراحی لیفت گونه و لب
تصویر مراجعه کننده زن قبل از لیپوساکشن
جراحی پروتز چانه یا جینوپلاستی
عمل جراحی بوکال فت برای رفع چربی گونه
جراحی زیبایی شکم

تا کنون 167 نفر این مطلب را پسندیده‌اند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه‌
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه‌
تا پایان جشنواره

فرم درخواست مشاوره

لطفا اطلاعات زیر را تکمیل کنید ، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .