ریزش مو

ریزش مو چیست؟

آکادمی پوست آمریکا اعلام کرده که 80 میلیون زن و مرد در آمریکا دچار ریزش مو ارثی (آلوپسی) هستند.

این اتفاق می‌تواند فقط روی موهای پوست سر یا کل بدن شما تأثیر بگذارد. گرچه آلوپسی در افراد مسن شیوع بیشتری دارد، اما ریزش بیش از حد مو در کودکان نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

از بین بردن بین 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است. با حدود 100.000 تار موی سر، این ریزش اندک قابل توجه نیست.

موهای جدید به طور معمول جای موهای از دست رفته را می‌گیرند، اما همیشه اتفاق نمی افتد. ریزش مو می‌تواند به تدریج و در طی سالها ایجاد شود یا به طور ناگهانی اتفاق بیفتد. ریزش مو می‌تواند

دائمی یا موقتی باشد.

محاسبه میزان ریزش مو در یک روز خاص غیرممکن است. اگر بعد از شستن موها یا انبوهی از موهای ریخته شده خود مواجه شدیدو متوجه شدید که بیش از حد معمول موهای خود را از دست

می‌دهید، باید این مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید.

علت ایجاد ریزش مو چیست؟

ابتدا پزشک سعی می‌کند علت اصلی ریزش را تشخیص دهد. شایع ترین علت ریزش مو، طاسی ارثی است.

اگر سابقه طاسی در خانواده دارید، ممکن است دچار این نوع ریزش مو شوید. برخی هورمون های جنسی می‌توانند ریزش موی ارثی را تحریک کنند. ممکن است از اوایل بلوغ شروع شود.

در برخی موارد، ریزش مو ممکن است با یک توقف ساده در چرخه رشد مو رخ دهد. بیماری های عمده، جراحی ها یا حوادث آسیب زا می‌توانند باعث ریزش مو شوند. با این حال، موهای شما معمولاً

بدون درمان دوباره شروع به رشد می‌کنند.

تغییرات هورمونی می‌تواند باعث ریزش موی موقتی شود.

در مواردی مانند:

• زایمان
  • قطع مصرف قرص های جلوگیری از بارداری
  • یائسگی

شرایط پزشکی که می تواند باعث ریزش مو شود شامل موارد زیر است:

• بیماری تیرویید
  • آلوپسی آره آتا (بیماری خود ایمنی که به فولیکول های مو حمله می‌کند)
  • عفونت های پوست سر

ریزش همچنین می‌تواند به دلیل داروهایی باشد که برای درمان بیماری  استفاده می‌شود از جمله:

• سرطان
  • آرتروز
  • مشکلات قلبی

یک شوک جسمی یا عاطفی ممکن است باعث ریزش محسوس مو شود. نمونه هایی از این نوع شوک عبارتند از:

• یک مرگ در خانواده
  • کاهش شدید وزن
  • تب شدید
  • افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا (اختلال در کشیدن مو) نیاز به بیرون کشیدن موهایشان دارند، معمولاً از سر، ابروها یا مژه ها.
  • ریزش مو در اثر کشش می‌تواند به دلیل مدل مویی باشد که با محکم کشیدن مو به فولیکول ها فشار وارد می‌کند.
  • رژیم غذایی فاقد پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی نیز می‌تواند منجر به کم پشتی موها شود.

ریزش مو چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ریزش مداوم مو اغلب نشان دهنده یک مسئله اساسی در سلامتی است و برای درمان ریزش مو حتما علت باید بررسی شود.

پزشک یا متخصص پوست می‌تواند بر اساس معاینه بدنی و سابقه سلامتی شما علت ریزش مو را تشخیص دهد. در برخی موارد، تغییرات ساده غذایی می‌تواند کمک کند.

همچنین ممکن است پزشک داروهای تجویز شده شما را تغییر دهد.

اگر متخصص پوست شما به بیماری خود ایمنی یا پوستی مشکوک باشد، ممکن است از پوست سر شما نمونه برداری کند.

این عمل شامل برداشتن دقیق قسمت کوچکی از پوست برای آزمایش آزمایشگاهی است.

مهم است که به خاطر داشته باشید که رشد مو یک فرآیند پیچیده است. تعیین علت دقیق ریزش ممکن است زمان بر باشد.

همه چیز درباره ریزش مو (از علت ایجاد تا راه درمان)

گزینه های درمانی برای ریزش مو چیست؟

1- دارو درمانی:

داروها احتمالاً اولین دوره درمانی برای ریزش مو هستند. داروهای بدون نسخه (OTC) معمولاً از کرم ها و ژل های موضعی تشکیل می‌شوند که مستقیماً روی پوست سر اثر می‌گذارند.

رایج ترین محصولات حاوی ماده ای به نام ماینوکسیدیل (روگاین) هستند.

معمولا  پزشک شما ممکن است ماینوکسیدیل را به همراه سایر درمانهای ریزش مو توصیه کند. از عوارض جانبی ماینوکسیدیل می‌توان به تحریک پوست سر و رشد مو در مناطق مجاور، مانند پیشانی یا

صورت اشاره کرد.

داروهای تجویز شده نیز ممکن است ریزش مو را درمان کنند. پزشکان داروی خوراکی فیناستراید را برای طاسی مردانه تجویز می‌کنند. شما این دارو را روزانه مصرف می کنید تا ریزش مو کند شود.

برخی از مردان هنگام مصرف فیناستراید رشد موهای جدیدی را تجربه می‌کنند.

از عوارض جانبی نادر فیناستراید می‌توان به کاهش میل جنسی و اختلال در عملکرد جنسی اشاره کرد.

همچنین پزشک کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزون تجویز می‌کند. افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا می‌توانند از این روش برای کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن استفاده کنند.

مقدار زیاد کورتیکواستروئید در بدن باعث کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود.

شما باید عوارض جانبی این داروها را به دقت بررسی کنید.

عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

گلوکوم: مجموعه ای از بیماری های چشم است که می‌تواند منجر به آسیب عصب بینایی و از دست دادن بینایی شود.

تورم در پایین پاها

فشار خون بالاتر

آب مروارید

قند خون بالا

2-روش‌های تقویتی مو شامل مزوتراپی:

این روش یک روش درمان بدون عارضه برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو است. این روش حاوی تمامی مواد مغذی برای ریشه و ساقه مو از جمله اسید آمینه های ضروری، زینک، مینرال‌ها

و ویتامین های گروه ب و هیالورونیک اسید است. محتوای مزوتراپی از طریق تزریق این مواد موثره به پوست سر وارد می‌شود و تراکم مو را بهبود بخشیده و به افزایش ضخامت مو کمک می‌کند.

3- جراحی کاشت مو:

جراحی کاشت مو شامل انتقال شاخه های کوچکی از پوست است به قسمت های طاس پوست سر شما، که هر کدام دارای چند عدد مو هستند.

این روش برای افرادی که طاسی ارثی دارند به خوبی کار می‌کند زیرا آنها معمولاً موهای بالای سر خود را از دست می‌دهند.

4- روش PRP:

پی‌آر‌پی پلاسمای غنی از پلاکت است که از خون خود فرد تهیه می‌شود. این فرآورده دارای فاکتورهای رشد متعدد است که به عنوان محرک‌های ترمیم در درمان‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فرآورده در آسیب‌های اعصاب، تاندونیت، استئوآرتریت، مشکلات عضلات قلبی، ترمیم‌استخوان، جراحی‌پلاستیک و نیز صدمات ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پزشکان برای تولید PRP ، پلاسما را از خون جدا‌ کرده و غلیظ می‌کنند. تزریق پی‌آر‌پی به بافت‌های‌آسیب‌دیده بدن، بافت‌ها را وادار می‌کند تا سلول‌های سالم و جدیدی تولید کرده و از این طریق بافت

آسیب‌دیده بهتر و سریع‌تر التیام می‌یابد.

از آنجایی که غلظت فاکتورها عامل رشد‌بافت است، پژوهشگران معتقدند تزریق این ماده، التیام و بهبود بافت را سرعت می‌بخشد.

در نتیجه با افزایش میزان گردش خون می‌توان به میزان قابل توجهی به رشد مو کمک کرد.

چگونه می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

مواردی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از ریزش بیشتر موها انجام دهید.

1- از مدل موهای تنگ مانند بافت، دم اسبی یا مدلی که فشار زیادی به موهای شما وارد می‌کند استفاده نکنید. با گذشت زمان، این سبک ها به طور دائمی به فولیکول های مو آسیب می‌رسانند.

2- سعی کنید موهای خود را نکشید و پیچ و تاب ندهید.

3- اطمینان حاصل کنید که رژیم متعادلی دارید که شامل مقدار کافی آهن و پروتئین باشد. برخی رژیم های خاص می‌توانند باعث شدت بخشیدن به ریزش شوند.

4- اگر در حال حاضر ریزش مو دارید، برای شستن موهای خود از یک شامپوی مناسب استفاده کنید. اگر موهایتان خیلی چرب نیست، شستن موهای خود را فقط یک روز در میان در نظر بگیرید.

5- همیشه مو را خشک کنید.

محصولات و ابزارهای آرایش نیز مقصر اصلی ریزش مو هستند. نمونه هایی از محصولات یا ابزارهایی که می‌توانند بر ریزش مو تأثیر بگذارند عبارتند از:

• سشوار
  • شانه های حرارتی
  • اتو مو
  • محصولات رنگ مو
  • ژل‌ها
  • موس‌ و تافت

اگر تصمیم دارید موهای خود را با وسایل حرارتی حالت دهید، فقط در موهای خشک این کار را انجام دهید. همچنین، از کمترین تنظیمات ممکن استفاده کنید.

ریزش مو

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره دقیق‌تر با کارشناسان کلینیک ایرانیان با شماره تماس ۰۲۱.۷۵۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.