انواع بیماری‌ پوستی / راهی برای شناخت بدن

بیماری پوستی را بهتر بشناسیم

بیماری‌ پوستی یکی از مواردی هستند که مشکل بسیاری از مراجعه کنندگان به متخصصین زیبایی است. علائم بیماری‌های پوستی اغلب مبهم هستند، در حالی که برخی از این نشانه‌ها کاملاً بی‌ضرر هستند (با این وجود احساس آزاردهنده‌ای دارند)، برخی دیگر می‌توانند نشانه‌ای از مشکلات جدی پزشکی باشند.

در ادامه قصد داریم مطالبی را از متخصصین کلینیک زیبایی ایرانیان مطالعه کنیم تا اطلاعات تخصصی در اینباره به ما ارائه دهند.

ضرورت شناخت بیماری‌ پوستی چیست؟

شناخت بیماری‌ پوستی از این جهت ضروری است که می‌تواند بیان کننده بسیاری از بیماری‌های دیگر و یک زنگ خطر برای شما باشد.

بیماری‌ پوستی انواع مختلفی دارند که گاهی می‌توانند خطرناک و حتی مرگبار باشند. این بیماری‌ها حالت مسری یا غیر مسری دارند و به همین دلیل باید افراد به طور مرتب تحت مشاوره و کنترل متخصص برای بررسی وضعیت پوست خود قرار داشته باشند و به زیبایی پوست خود اهمیت دهند. زیبایی پوست در خانم‌ها و آقایان نقش مهمی در ایجاد اعتماد به نفس در آنها را دارد.

ضایعات پوستی چگونه دسته بندی می‌شوند؟

دو دسته ضایعات پوستی وجود دارد: اولیه و ثانویه.

• ضایعات پوستی اولیه: شرایط غیرطبیعی پوست هستند که از زمان تولد وجود داشته یا طی زندگی یک فرد ایجاد می‌شوند.
  • ضایعات پوستی ثانویه: نتیجه تحریک یا دستکاری ضایعات پوستی اولیه است.

چه عواملی باعث ایجاد بیماری پوستی می‌شوند؟

رایج‌ترین علل یک ضایعه پوستی، عفونت روی سطح یا درون پوست است. مثلا ویروس زگیل یا هرپس سیمپلکس در اثر تماس مستقیم پوست به پوست از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود.

یک عفونت مرتبط با سیستم ایمنی بدن (عفونتی که در سرتاسر بدن رخ می‌دهد) مانند آبله مرغان یا زونا می‌تواند موجب ایجاد ضایعاتی روی کل سطح پوست شود. MRSA  و سلولیت دو عفونت خطرناک هستند که شامل ضایعات پوستی می‌شوند.

برخی از ضایعات پوستی ارثی مانند خال‌ها و کک و مک ارثی هستند. ماه گرفتگی‌ها ضایعاتی هستند که از زمان تولد وجود دارند. ضایعات پوستی دیگر ممکن است حاصل واکنش آلرژیکی مانند اگزمای آلرژیک و درماتیت تماسی باشند.

انواع بیماری‌های پوستی اولیه چیست؟

انواع بیماری‌های پوستی اولیه شامل موارد زیر می‌شوند:

• بیماری پوستی ماه گرفتگی

ماه گرفتگی (Birthmarks) یا خال مادرزادی، لکه‌های قرمز، قهوه‌ای، بنفش و یا آبی رنگی هستند که معمولا روی صورت و یا بدن نوزادان دیده می‌شود و آن‌ها را تا آخر عمر همراهی می‌کنند.

علت بروز این بیماری ناشناخته است و هنوز علت دقیق وقوع آن مشخص نیست، البته برخی افراد خرافات را وارد آن کرده‌اند و می‌گویند که اگر مادران باردار به پدیده ماه گرفتگی نگاه کنند سبب بروز لکه‌ای بد شکل بر روی پوست کودک می‌شود.

از نظر ظاهری این اختلالات عروقی عموما صورت بیمار را درگیر می‌کند، گرچه احتمال درگیری هر نقطه‌ای از بدن نیز وجود دارد. میزان بروز بیماری بین یک تا دو درصد است. در ناحیه صورت انتشار ضایعات در مسیر عصب سه قلو است که وظیفه عصب رسانی به صورت را دارد و بالا و دور چشم، بالای گونه و لب و فک پایینی را درگیر می‌کند.

همچنین گستردگی ضایعات می‌تواند تا مخاط لب‌ها و لثه‌ها نیز برسد. ضایعات ابتدا به رنگ صورتی کم رنگ است، ولی تدریجا و با گذشت زمان رنگ آن‌ها پررنگ‌تر شده و ممکن است این رنگ ثابت بماند یا در ناحیه تنه یا دست‌ها کم رنگ‌تر شود.

در ناحیه صورت، لکه‌ها به تدریج ضخیم‌تر می‌شوند و برجستگی‌های بادکنکی شکل عروقی و دیگر اختلالات عروقی نیز ظاهر می‌شوند و کم کم منطقه درگیر بزرگ‌تر و زمخت می‌شود. استخوان‌ها بزرگ‌تر از سمت مقابل شده و دندان درآوردن نیز زودتر رخ می‌دهد و اگر گستردگی ضایعات به اندام‌های بیمار (دست‌ها یا پاها) رسیده باشد، این اعضا ممکن است بزرگ و ضخیم و بدشکل نیز شوند.

• بیماری پوستی تاول‌ها

تاول‌های کوچک وزیکول نامیده می‌شوند. این‌ها ضایعات پوستی هستند که حاوی مایعی شفاف بوده و اندازه آن‌ها کمتر از ۱/۲ سانتی‌متر است. وزیکول‌های بزرگ‌تر بولا نام دارند. از انواع دلایل بیماری پوستی تاول می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

1. آفتاب سوختگی
  2. سوختگی با بخار یا آتش
  3. نیش حشرات آلوده
  4. ساییدگی ناشی از کفش یا لباس
  5. عفونت‌های ویروسی
  • بیماری‌ پوستی ماکول یا لکه پوستی

از جمله این نوع بیماری‌های پوستی می‌توان به کک و مک و خال‌های صاف اشاره کرد. این نقاط معمولا یک سانتی متر قطر دارند و به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا سفید هستند.

انواع بیماری‌های پوستی ثانویه چیست؟

زمانی که بیماری‌های پوستی اولیه تحریک شوند می‌توانند به بیماری‌های پوستی ثانویه تبدیل شوند. از جمله این بیماری‌های پوستی می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

• بیماری پوستی دلمه یا کراست (crust)

یک دلمه زمانی ایجاد می‌شود که خون خشک شده روی ضایعه پوستی خراشیده شود.

• بیماری پوستی جای زخم (scar)

برخی از خراشیدگی‌ها وبریدگی‌ها جای زخمی را بر جای می‌گذارند که با پوست سالم و طبیعی جایگزین نمی‌شود و جای زخمی ضخیم و برجسته روی پوست باقی می‌ماند.

• بیماری پوستی آتروفی پوست

آتروفی پوست زمانی رخ می‌دهد که مناطقی از پوست در اثر استفاده بیش از حد از استروئیدهای موضعی یا جریان خون ضعیف نازک و چروکیده شود.

در ادامه قصد داریم تا به برخی بیماری‌های پوستی رایج بپردازیم.

• بیماری پوستی آکنه:

آکنه نوعی از بیماری‌های پوستی است که بر روی غده‌های چربی روی پوست و فولیکول‌های مو تأثیر می‌گذارد. منافذ و ضایعاتی که معمولاً به عنوان جوش شناخته می‌شوند، در صورت، گردن، پشت (کمر)، قفسه سینه و شانه‌ها رخ می‌دهند. این بیماری به باکتری‌هایی که به طور معمول روی پوست زندگی می‌کنند اجازه می‌دهد تا در فولیکول‌ها رشد کرده و باعث التهاب، تورم، قرمزی و درد شوند. برای اکثر افراد، آکنه با رسیدن به سی سالگی کاهش می‌یابد، اما برخی از افراد در دهه چهل و پنجاه زندگی خود نیز همچنان با این مشکل روبرو هستند.

یکی علل آکنه افزایش هورمون‌هایی به نام آندروژن یا هورمون‌های جنسی مردانه است.  محققان بر این باورند که اگر والدین شما آکنه داشته باشند، احتمال دارد که شما نیز به آکنه مبتلا شوید. تخمین زده می‌شود که 80 درصد از کل افراد بین 11 تا 30 سالگی، آکنه دارند.

بیماری پوستی

علائم آکنه به شرح زیر است:

1. جوش سر سفید
  2. جوش سرسیاه
  3. برجستگی‌های کوچک و قرمز
  4. توده‌های بزرگ، جامد و دردناک در زیر سطح پوست
  5. توده‌های پردرد و چرکی زیر سطح پوست
  • بیماری پوستی پسوریازیس:

پسوریازیس یکی از بیماری‌های پوستی خود ایمنی است، که باعث می‌شود سلول‌های پوستی سریع‌تر از حد طبیعی تکثیر شوند. این باعث می‌شود پوست ملتهب شده و فلس مانند شود. برخی درمان‌های خاص می‌توانند پوست شما را بهبود بخشیده و به جلوگیری از تشدید بیماری کمک کنند. اگر پسوریازیس دارید، به احتمال زیاد شرایط دیگری از جمله موارد زیر را خواهید داشت:

1. آرتریت پسوریاتیک
  2. مشکلات قلبی و عروقی
  3. چاقی
  4. فشار خون
  5. دیابت

بیماری پوستی

از علل پسوریازیس موارد زیر هستند:

1. موارد ژنتیکی
  2. عفونت
  3. استرس
  4. تغییرات آب و هوایی
  5. داروهای خاص
  6. ضخم‌های پوستی عمیق
  • بیماری پوستی اگزما

اِگزما  نوعی از بیماری‌های پوستی است که باعث التهاب یا تحریک پوست می‌شود. شایع‌ترین نوع اِگزما به عنوان اِگزمای آتوپیک شناخته شده است. آتوپیک به گروهی از بیماری‌ها اشاره دارد که با شرایط آلرژیک مانند آسم و تب ارتباط دارد. اگزما در حدود 10 درصد تا 20 درصد از نوزادان و حدود 30 درصد از بزرگسالان و كودكان در جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علل اگزما همچنان ناشناخته است. تصور عموم پزشکان بر این است که بیماری پوستی اگزما بر اساس تحریک سیستم ایمنی بدن در قبال برخی تحریکات پوستی است.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره دقیق‌تر پوستی با کارشناسان کلینیک ایرانیان با شماره تماس ۰۲۱.۷۵۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.