جستجو
Close this search box.

مراقبت های رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

مراقبت‌های رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده - میوه ها و سبزیجاتی که بعد از عمل اسلیو معده باید استفاده شوند

آنچه در ادامه می‌خوانید

عمل اسلیو معده یکی از روش‌های درمان چاقی نوع و کاهش خطر مرگ ناشی از آن است. در این مطلب به مراقبت های لازم رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده در طی یک بازه چهار هفته‌ای می‌پردازیم.

عمل اسلیو معده یک جراحی متابولیک با ریسک کم است. تنها در صورتی جراحی مثمر ثمر می‌شود که فرد رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده را به‌درستی رعایت کند.

در ادامه به شرح مراقبت های رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده می‌پردازیم.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده در هفته ی اول

هفته‌ی اول بعد از عمل اسلیو معده، شامل دو روز نخست پس از جراحی نیز هست. در نتیجه هفته‌ی اول را به چند مرحله تقسیم می‌کنیم.

تا شش ساعت نخست پس از عمل اسلیو معده، و ازبین‌رفتن اثرات بیهوشی و جراحی بیمار مجاز به مصرف هیچ‌چیزی نیست. پس از آن بیمار تنها می‌تواند آب بنوشد. میزان مصرف هم حداکثر تنها یک قاشق آب در هر ساعت است. دقت کنید که آب فقط باید با استفاده از قاشق نوشیده شود و نباید از حد تحمل بیمار فراتر رود.

 حداکثر میزان آبی که فرد می‌تواند در روز نخست پس از عمل جراحی اسلیو معده بنوشد یک تا سه لیوان است. روز دوم پس از جراحی، می‌توان میزان آب مصرفی را تا چهار لیوان افزایش داد. در مورد آب، دمای آن نیز بسیار حائز اهمیت است. آبی که بیمار می‌نوشد نباید سرد یا گرم باشد؛ بلکه باید دمای محیط را داشته باشد.

هرچند که مصرف قند در این روز توصیه نمی‌شود، اما ممکن است بیمار احساس ضعف زیادی داشته باشد. در صورت احساس ضعف و گرسنگی زیاد، می‌توان در لیوان آب یک قاشق چایخوری عسل طبیعی نیز حل کرد. افزودن چند قطره آبلیموی طبیعی نیز مانعی ندارد. این محلول را می‌توان با قاشق و کم‌کم مصرف کرد.

از روز دوم که عموماً بیمار ترخیص می‌شود، فرد می‌تواند هشت تا ده لیوان آب و مایعات بنوشد. هفته‌ی اول پس از عمل جراحی اسلیو معده، فاز مصرف مایعات شفاف است. بیمار باید هر ساعت مقداری مایع شفاف مصرف کند. این میزان حدود نصف لیوان یا صد و پنجاه سی‌سی است.

در هفته‌ی اول می‌توان از آب آشامیدنی، آب مرغ و گوشت، چای و قهوه بی کافئین، بستنی یخی میوه‌ای و نوشیدنی‌های بدون قند و گاز استفاده کرد. باری دیگر تأکید می‌کنیم  مصرف نوشیدنی‌های با قند بالا در هفته‌ی اول رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده اکیداً ممنوع است. مصرف قند زیاد در این دوره می‌تواند منجر به دامپینگ معده، اسهال، استفراغ و دیگر عوارض گوارشی شود.

بی‌اشتهایی در این دوره کاملاً طبیعی است؛ چراکه طی عمل بخش هورمون ساز معده جدا شده است. با جداشدن غدد گسترین‌ساز، ترشح هورمون گرسنگی بسیار کم شده و بی‌اشتهایی پیامدی طبیعی محسوب می‌شود.

کارهایی که نباید در هفته‌ی اول بعد از عمل اسلیو معده انجام دهیم:

  • نوشیدن مایعات با نی
  • نوشیدن سریع و به‌یک‌باره‌ مایعات
  • مصرف نوشیدنی‌های شکر دار
  • مصرف نوشیدنی‌های گازدار
  • مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • خوردن مواد غذایی جامد یا نیمه جامد
  • مصرف شیر، زرده و سفیده‌ی تخم‌مرغ

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده در هفته‌ی دوم

رژیم غذایی هفته‌ی دوم بعد از عمل اسلیو معده، همچنان صرفاً شامل مایعات است. در این هفته نیز مانند هفته‌ی نخست، نوشیدن شش الی هشت لیوان مایعات الزامی است. البته تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. مراقبت های رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده در این هفته وارد فاز مایعات پروتئین‌دار می‌شود.

مصرف شیر در این بازه مانعی ندارد. می‌توان روزانه یک الی دو فنجان شیر کم‌چرب و کم‌قند مصرف کرد. توجه کنید همچنان باید جرعه‌جرعه و بسیار آرام مایعات را نوشید. می‌توان شیک‌های طبیعی بدون قند، نوشیدنی‌های صبحانه فوری بدون قند و شیک‌های پروتئینی پودری مصرف کرد.

در صورت تجویز این مکمل‌های پروتئینی، می‌توان بیست‌ و پنج الی سی گرم از آن را در هر وعده مصرف کرد. گاهی مصرف آن تا دو وعده در روز هم تجویز می‌شود. مصرف خودسرانه این پروتئین‌ها خطرناک است و باید حتماً با دستور پزشک مصرف شود. قبل از مصرف باید از حل‌شدن آن اطمینان حاصل کرد.

مصرف سوپ‌های خامه‌دار و آب گوشت و مرغ در این دوره آزاد است. نباید در سوپ از مواد جامد استفاده شود. مصرف مواد غذایی جامد و نیمه جامد در این دوره تنها موجب استفراغ می‌شود. البته می‌توان به میزان کم در سوپ از ورمیشل یا رشته سوپ هم استفاده کرد.

وجود پودینگ‌ها، ژله‌ها و ماست‌های یخی که قند و چربی ندارد هم در رژیم غذایی بعد از این جراحی چاقی، در هفته‌ی دوم بلامانع است. در طی روز می‌توان تا دو وعده ماست کم‌چرب یا یونانی مصرف کرد. توجه کنید ماست نباید به‌یک‌باره بلعیده شده و باید به‌آرامی خورده شود. در صورت مصرف ژله باید آن را به‌خوبی جوید. در اواخر هفته می‌توان در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده غلات صبحانه را نیز گنجاند. غلات را باید با شیر له کرد و به‌آرامی جوید و خورد.

در این دوره به‌صورت طبیعی اشتهای شما نسبت به هفته‌ی اول بیشتر می‌شود. در واقع بدن شما در حال آماده‌شدن برای مصرف غذاهای عادی است. بااین‌وجود هنوز هم مصرف چربی، ادویه و غذاهای جامد و نیمه جامد ممنوع است.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده در هفته‌ی دوم

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده در هفته‌ی سوم

در هفته‌ی سوم و چهارم بعد از عمل اسلیو معده، بیمار می‌تواند غذاهای جامد نرم را به رژیم غذایی خود بیفزاید. با آغاز هفته‌ی سوم، بیمار وارد فاز غذاهای پوره‌ای و نیمه جامد می‌شود. غذاهایی که نرم هستند و به غذای کودکان شباهت دارند. همچنان مصرف غذاهای چرب و جامد در این دوره ممنوع است.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده در هفته‌ی سوم  شامل سه وعده‌غذای اصلی و دو میان وعده است. بهتر است ابتدای هفته را با مصرف شیک‌های مایع و نصف فنجان غذای پوره آغاز کنید. بعد به‌مرورزمان می‌توان حجم آن را تا یک‌کاسه‌ی کوچک در هر وعده افزایش داد.

در این دوره عادت‌های رفتاری شما هنگام غذا خوردن بسیار حائز اهمیت است. در هفته‌ی سوم بعد از عمل اسلیو معده باید برای هر وعده غذایی حدود بیست الی سی دقیقه زمان بگذارید. هر لقمه را بیست و پنج تا سی بار بجوید. همچنان مصرف شش الی هشت لیوان آب روزانه الزامی است. البته یک ساعت قبل و بعد از غذا نباید آب نوشید و تا چهل و پنج دقیقه بعد از غذا نباید دراز کشید.

در هفته‌ی سوم باید در هر وعده‌ی غذایی پروتئین و فیبر مصرف کرد. هر وعده باید شامل سی گرم سبزی‌ها پخته و سی الی پنجاه گرم مواد پروتئینی باشد. مواد باید به‌خوبی پخته و پوره شده باشند.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده در هفته‌ی چهارم

در هفته‌ی چهارم بعد از عمل اسلیو معده می‌توان غذاهای بسیار نرم نیمه جامد را به رژیم غذایی افزود. این غذاها لازم نیست حتماً پوره باشند؛ اما باید حتماً نرم باشند. در این دوره باید غذاها را سی الی چهل بار جوید. میزان آب مصرفی این هفته نیز مانند هفته‌های قبل تا هشت لیوان آب است. عادت‌های رفتاری آن هم بسیار به هفته‌ی سوم شبیه است.

در هفته‌ی سوم و چهارم رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده مصرف مواد زیر مشکلی ندارد:

  • تخم‌مرغ به‌صورت املت یا آب‌پز
  • غذاهای مخصوص کودک مانند سر لاک
  • سوپ
  • ماهی پوره شده
  • کنسروهای میوه یا آبمیوه بدون قند
  • موز، انبه و آووکادوی نرم و له‌شده

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده در هفته‌ی چهارم

بعد از اتمام ماه نخست بعد از عمل اسلیو معده و با ورود به هفته‌ی پنجم می‌توان از غذاهای جامد استفاده کرد. همچنان باید آب کافی نوشید و غذاها را تا سی بار خوب جوید. از مصرف غذاهای تند و پرادویه بپرهیزید. در این مرحله مصرف برنج، سیب‌زمینی شیرین، مرغ و گوشت پخته و میوه‌های بدون پوست و نرم مناسب است.

مصرف چه مواد غذایی بعد از عمل اسلیو معده ممنوع است؟

مصرف مواد غذایی زیر بعد از عمل ممنوع است:

  • نان و پاستا و ماکارونی
  • مغزها و آجیل
  • ذرت بوداده
  • غذاهای پرادویه و تند
  • سبزی‌ها و میوه‌های خام و سفت
  • غذاهای سرخ‌کردنی و چرب

مصرف غذاهای جامد و سنگین بعد از چه مدت از عمل اسلیو معده مجاز است؟

دو ماه بعد از عمل اسلیو معده، می‌توان رژیم غذایی طبیعی را بر اساس دستور پزشک از سر گرفت. همچنان باید مراتب احتیاط را رعایت کرد. از مصرف غذاهایی که باعث تحریک و ناراحتی معده‌تان می‌شود خودداری کنید. مصرف مکمل ویتامین سی، غذاهای پروتئین‌دار و حاوی فیبر اکیداً توصیه می‌شود.

مصرف نوشیدنی‌های گازدار همچنان ممنوع است. البته اگر به مصرف قهوه عادت دارید، می‌توانید کم‌کم مصرفش را از سر بگیرید.

اثربخشی عمل اسلیو معده منوط به رعایت یک رژیم غذایی سالم است. اصلاح عادت‌های تغذیه‌ای برای کاهش وزن پس از عمل اسلیو معده بسیار اهمیت دارد.

تا کنون 167 نفر این مطلب را پسندیده‌اند

سوالات متداول

دو ماه بعد از جراحی اسلیو معده می توانید رژیم جامد سنگین را مطابق دستور پزشک آغاز کنید و در عین حال از مصرف غذاهایی که باعث تحریک و ناراحتی معده میشود خودداری کنید.

دو روز اول بعد از این عمل فقط مصرف آب آشامیدنی مجاز هست آن هم به میزان یک قاشق غذاخوری در هر ساعت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوبترین مطالب

پزشک در حال رسم محل کاشت ابرو روی صورت دختر - بهترین کلینیک کاشت ابرو در تهران
عکس چشم درشت و کشیده زن جوان - تزریق بوتاکس چشم گربه ای
مرد جوان با موهای پرپشت که انگشتان خود را لای موهای خود برده است
شیشه های تست خون دریافتی از افراد
عکس پزشک که با مداد روی پیشانی مرد طاس می کشد
مشاوره رایگان و رزرو نوبت
بنر های تبلیغاتی

مطالب مرتبط

پزشک در حال رسم محل کاشت ابرو روی صورت دختر - بهترین کلینیک کاشت ابرو در تهران
iranianclinic
عکس چشم درشت و کشیده زن جوان - تزریق بوتاکس چشم گربه ای
iranianclinic
مرد جوان با موهای پرپشت که انگشتان خود را لای موهای خود برده است
iranianclinic
شیشه های تست خون دریافتی از افراد
iranianclinic
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه‌
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه‌
تا پایان جشنواره

فرم درخواست مشاوره

لطفا اطلاعات زیر را تکمیل کنید ، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .