آموزش ماساژ بینی بعد از عمل

ماساژ بینی بعد از عمل

عمل بینی یکی از پرطرفدارترین و مشهورترین جراحی‌های زیبایی چهره است که بسیاری از مردم به خاطر زیبا شدن شکل و اندازه بینی خود انجام می‌دهند. جراحی بینی معمولاً با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می‌شود. بعد از عمل بینی بیماران نیاز به مراقبت به مدیریت درد دارند. ماساژ بینی بعد از عمل یکی از روش‌هایی است که می‌تواند در بهبود درد و تورم بینی به بیمار کمک زیادی کند و به سرعت بهبودی را افزایش دهد.ماساژ بینی بعد از عمل جراحی یک روش ساده و موثر برای کاهش درد و تورم بینی در نظر گرفته شده است. برای اینکار شما میتوانید از انواع روغن‌ها استفاده کنید. در هر حال برای استفاده از این روش بهتر است با متخصصین و پزشکان که در این زمینه تخصص دارند مشورت شود.

آیا ماساژ بینی بعد از عمل لازم است؟

ماساژ دادن بینی بعد از عمل جراحی بینی به کاهش درد و تورم بینی کمک می‌کند و برای برخی از افراد می‌تواند مفید واقع شود. اما همیشه استفاده از این روش برای همه بیماران مناسب نیست و بهتر آن است که قبل از انجام ماساژ با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از بیماران ممکن است به دلیل شرایط خاص پزشکی نتوانند از ماساژ بینی بعد از عمل استفاده کنند. در برخی افراد ممکن است ماساژ بینی نه تنها خوب نباشد بلکه باعث ایجاد درد و تورم بیشتر شده و به جای کمک به بیمار به او آسیب برساند.

طریقه ماساژ بینی بعد از عمل

بعد از عمل بینی ماساژ ملایم به ناحیه بینی کمک می‌کند تا بینی سریع‌تر به شکل و موقعیت خود بازگردد.

انواع ماساژ بینی
ماساژ فشاری
ماساژ لمسی

ماساژ بعد از عمل بینی

ماساژ فشاری

ماساژ دادن بینی بعد از عمل به طور خلاصه از چند مرحله تشکیل می‌شود

1. اولین مرحله شستن دست‌ها به صورت دقیق و تمیز به منظور جلوگیری از هرگونه عفونت در ناحیه عمل شده بینی است
2. در هنگام شروع ماساژ باید با یک دست بینی خود را نگه دارید و با دست دیگر با استفاده از حرکت‌های نرم و دایره‌ای بر روی نوک بینی شروع به ماساژ دادن کنید. با حرکت دست نوک بینی را به سمت بالا و پایین جابجا کنید.
3. پس از آن با استفاده از انگشتان می‌توانید بر روی بینی و نواحی اطراف آن فشار وارد کنید به ماساژ دهید.
4. و در آخر می‌توانید با استفاده از یک پارچه نرم و مرطوب نواحی بینی را تمیز کنید.

ماساژ لمسی

ماساژ نیز از چند مرحله تشکیل می‌شود.

1. با انگشت ناحیه بینی خود را لمس کنید و به آرامی روی بینی در حرکت دهید.
  2. انگشتان خود را روی بینی به آرامی و در جهت بالا و پایین حرکت دهید.
  3. سپس به آرامی لمس کرده و به سمت چپ و راست ماساژ داده بر حرکت دهید.

نکات مهم در ماساژ بینی

1. ماساژ باید بسیار نرم و ملایم و با آرامش باشد.
  2. قبل از ماساژ درست های خود را بشویید و ضدعفونی کنید.
  3. بهتر آن است که قبل از انجام ماساژ با پزشک خود مشورت کنید.

فواید ماساژ بینی بعد از عمل

ماساژ بینی بعد از عمل به خاطر افزایش جریان خونرسانی در ناحیه بینی و کاهش درد و تورم فواید زیادی در پی خواهد داشت. برای مثال کاهش تورم و التهاب، ماساژ دادن باعث می‌شود خون و مایعات بیشتری در ناحیه بینی جریان پیدا کند و تورم و التهاب کاهش یابد. بهبود تنفس، با افزایش خونرسانی بافت‌های ناحیه بینی خوب می‌شود و تنفس آسان می‌گردد.

کاهش درد، ماساژ بینی در مواقعی که دچار درد و سردرد هستید می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. کم کردن استرس و اضطراب؛ ماساژ دادن باعث کاهش استرس و اضطراب در افراد می‌شود. بهبود سیستم ایمنی،بهبود خونرسانی در ناحیه بینی توسط ماساژ باعث می‌شود تا سیستم ایمنی نیز عملکرد بهتری داشته باشد.

ماساژ بینی بعد از عمل بینی

تا چند روز بعد از عمل بینی باید ماساژ داد؟

زمان انجام دادن ماساژ بینی بعد از عمل بینی بسته به پزشک و نوع عمل شما برایتان در نظر گرفته می‌شود. برای مثال در برخی موارد ممکن است که پزشک توصیه کند که چند روز بعد از عمل بینی ماساژ را شروع کنید. ولی برخی پزشکان ممکن است تا چند هفته بعد از عمل ماساژ را توصیه کنند. معمولا در مدت زمان ۱ تا ۲ هفته بعد از عمل بینی پزشک ممکن است به شما اجازه دهد تا ماساژ را شروع کنید. در هر صورت شما باید همیشه به دستورالعمل‌های پزشک خود توجه داشته باشید.

جمع‌بندی

عمل بینی یکی از رایج‌ترین و معروف‌ترین عمل‌های زیبایی در دنیا محسوب می‌شود که امروزه بیشتر افراد انجام می‌دهند. بعد از عمل بینی ماساژ دادن بینی می‌تواند به افراد در بهبود سریع‌ترکمک کند. ماساژ بینی بعد از عمل کمک می‌کند تا جریان خون و مایعات در بینی افزایش پیدا کند و درد و تورم در این ناحیه بسیار کمتر شود. همچنین با افزایش جریان خونرسانی باعث می‌شود تا بافت‌های ناحیه بینی بهبود یابد و تنفس آسان‌تر گردد و سیستم ایمنی عملکرد بهتری خواهد داشت .همچنین ماساژ بینی بعد از عمل به بهبود کیفیت خواب نیز کمک می‌کند.

با همه این تفاسیر شما باید این را بدانید که در درجه اول باید به دستورهای پزشک خود توجه داشته باشید و برای نتیجه‌گیری بهتر و بیشتر از کلینیک‌ها و خدمات خوب ارائه شده توسط این کلینیک‌ها و پزشکان آن استفاده کنید. استفاده از کلینیک‌ها می‌تواند برای شما آسودگی خیال به دنبال داشته باشد و در تسریع روند درمان شما کمک کننده باشد.

ماساژ بینی بعد از جراحی بینی را کوچکتر نمی کند، زیرا اندازه و شکل آن توسط استخوان و غضروف تعیین می شود. با این حال، می تواند تورم و التهاب را کاهش دهد و بینی را کوچکتر نشان دهد.

بعد از جراحی بینی، بینی معمولاً برای چند هفته یا چند ماه متورم می شود. ماساژ بینی با کمک به تخلیه لنفاوی و گردش خون به کاهش تورم کمک می کند و باعث می شود بینی کوچکتر به نظر برسد و سریع تر بهبود یابد.

با این حال، ماساژ بینی تنها باید پس از برداشتن آتل و بهبود برش ها انجام شود. ماساژ خیلی زود می تواند در بهبود اختلال ایجاد کند و باعث آسیب شود.

در مورد فواید و خطرات ماساژ بینی با جراح خود مشورت کنید. آنها همچنین می توانند به شما یاد دهند که چگونه بینی خود را ایمن و موثر ماساژ دهید.

مدت زمان ماساژ بینی بعد از جراحی بسته به پیشرفت بهبودی فرد و توصیه های جراح متفاوت است. به طور معمول، ماساژ حداقل 2-3 ماه پس از جراحی توصیه می شود. با این حال، برخی از جراحان ممکن است توصیه کنند که برای مدت طولانی تر، تا یک سال، به خصوص اگر تورم ادامه یابد، ادامه دهید.

بیشترین کاهش تورم در چند ماه اول اتفاق می افتد و ماساژ می تواند این روند را تسریع کند. با این حال، ماساژ مداوم می تواند نتایج را بیشتر بهبود بخشد و تورم باقی مانده را به حداقل برساند.

پیروی از دستورالعمل های جراح خود در مورد دفعات و مدت ماساژ بینی ضروری است. آنها پیشرفت بهبودی شما را ارزیابی می کنند و مناسب ترین رژیم ماساژ را برای شما تعیین می کنند.

ماساژ بینی زمانی که به درستی و در زمان مناسب انجام شود، بعد از جراحی بینی بی خطر است. با این حال، تکنیک‌های نادرست یا ماساژ زودرس می‌تواند روند بهبودی را مختل کرده و به طور بالقوه باعث آسیب شود.

از ماساژ دادن تا زمانی که جراح شما توصیه نکرده است خودداری کنید، معمولاً پس از بهبودی برش ها. از فشار ملایم استفاده کنید و از تکنیک های توصیه شده آنها پیروی کنید. در صورت احساس درد یا ناراحتی متوقف شوید.

همیشه برای راهنمایی شخصی در مورد ماساژ بینی بعد از جراحی بینی با جراح خود مشورت کنید.