صفحه اصلی > مقالات > سلامت پوست ومو > علت و درمان تیرگی زیربغل

درمان تیرگی زیر بغل

علت های تغییررنگ پوست

بعضی از علت های سیاهی زیر بغل مرتبط با یک بیماری یا اختلال هستند.برای مثال، آکانتوز سیاه، اختلالی که باعث بوجود آمدن پوست مخملی و تیره در زیربغل، گردن، تیرگی کشاله ران و نواحی دیگر بدن می شود. این بیمار نتیجه سطوح انسولین بالا است که اغلب به چاقی، پیش دیابت و دیابت نوع ۲ مرتبط است. اختلال پوستی دیگر افزایش رنگ پوست ( هیپرپیگمنتاسیون) نام دارد که باعث تولید بیش از حد ملانین می شود که به صورت پوست زیر بازوی تیره نشان داده می شود. اما تغییر رنگ زیر بازو همچنین به علت های خارجی از قبیل واکنش های منفی به ماده بو زدا، مصرف بیش از حد موبر، ایجاد سلول های پوستی تیره، تعریق و ساییدگی زیاد ناشی از لباس پوشیدن یا اصلاح کردن مرتبط است. در ادامه به بحث رفع تیرگی زیر بغل می پردازیم. اصلی ترین علت بروز تیرگی پوست بدن، استفاده از روش های سنتی حذف موهای زائد(مثل اپیلاسیون و یا استفاده از تیغ) است، این روش ها علاوه بر تیرگی عوارضی مثل شلی، جوش، موهای زیرپوستی و ... به دنبال دارد. همین عوارض دلیلی شد تا لیزر موهای زائد در کل دنیا فراگیر شود.

لباس های کتانی بپوشید

از اسپری های ضدتعریقی که حاوی آلومینیوم کلرید هستند، استفاده نکنید

از کرم های برطرف سازی مو و تیغ استفاده نکنید. اپیلاسیون توصیه می شود.

از تماس مستقیم با مواد شیمیایی قوی مثل عطرها و موادبودزدا پرهیز کنید

برای از بین بردن موهای زائد از موچین استفاده نکنید زیرا به پوست صدمه می زنند.

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.

روش های سفید کردن تیرگی زیر بغل

ترکیب داروی رتین-ای، استروئیدها و هیدورکینون کارایی خوبی برای درمان تیرگی زیر بغل دارد

قبل از مصرف این داروها، حتما با متخصص امراض پوستی مشورت کنید

لایه برداری های شیمیایی برای از بین بردن تیرگی زیر بغل موثر شناخته شده اند.

برای به حداقل رسانی تغییر رنگ پوست در این ناحیه لیزر فرکشنال استفاده می شود

برخی از متخصصین امراض پوستی کرم تری لوما و محصولات سفید کننده دیگر را توصیه می کنند

سفید کردن زیربازو- این روش به سفید کردن و لایه برداری پوست تیره کمک می کند.

بوتاکس- در اغلب موارد، تیرگی زیربغل ناشی از تعریق بیش از حد است. با تزریق بوتاکس تعریق کاهش پیدا می کند و در نتیجه از تغییر رنگ و بوی پوست در این ناحیه جلوگیری می شود.

درمان های خانگی مثل لیمو، ویتامین ای، و درمان های طبیعی مخصوص سفید کردن پوست گاهی اوقات موثر برای از بین بردن سیاهی زیر بغل هستند، مخصوصا برای تیرگی زیر بغل بیش از حد پوست که مثلا از التهاب پوست ناشی می شود. در صورتی که تیرگی ناحیه زیر بغل با یک بیماری مشخص ایجاد شده باشد، تنها راه حل  درمان سیاهی زیر بغل این است که ابتدا بیماری بوجودآورنده را درمان کنیم. در صورتی که پوست پس از این درمان ها، بهبود پیدا نکرد، وقت آن رسیده که با یک متخصص امراض پوستی مجرب مشورت کنید.

در صورتی علت تیرگی اصلاح است، تقبل هزینه لیزر مو زیر بغل که روشی کم تهاجمی است، مناسب است. برای رفع تیرگی زیر بغل ناشی از قرص های هورمونی، تنها باید مصرف قرص ها را قطع کنید ( اما در صورتی که پزشک آنها را تجویز کرده، ابتدا باید با پزشک مشورت کنید).اگر علت تیرگی بارداری باشد، وقتی هورمون پس از بارداری ثابت شدند، به وضعیت نرمال برمی گردد.

افرادی که از تیرگی برخی نواحی بدن (مثل زیربغل یا بیکینی) رنج می برند باید بدانند خود لیزر موهای زائد بر روی رنگ پوست تاثیری ندارد اما با شروع لیزر موهای زائد، چون روش های سنتی را ترک کرده اند پوست مقداری روشن تر می شود و همچنین با حذف فولیکول موهای داخل پوست اندکی از این تیرگی کاسته می شود. در کنار لیزر با درمان دارویی هم می توان تاثیر را بیشتر نمود. همچنین استفاده از البسه  زیر صددرصد نخ هم در جلوگیری از تیرگی موثر خواهد بود.