کل بازديد سایت :  11402657

» تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

بوتاکس برای درمان میگرن

امروزه بوتاکس تنها برای رفع چین و چروک پوست به کار نمی رود، بلکه بسیاری از افرادی که اغلب نیمی از زندگی خود را با سردرد گذرانده اند، از آن به عنوان روشی درمانی برای بهبود سردردهایشان استفاده می کنند. تزریق بوتاکس در عده زیادی از بیماران مبتلا به میگرن می تواند باعث قطع و یا طولانی شدن فاصله بین حملات سردرد بمدت سه ماه تا چهار ماه شود.

دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی سردرد روش نوین درمان سردردهای میگرنی مزمن به کمک تزریق بوتاکس را معرفی کرد و گفت:البته اثر بوتاکس در درمان سردرد میگرنی موقتی است و بیش از چهارماه دوام ندارد.

دانشمندان آکادمی نورولوژی آمریکا با انتشار جدیدترین دستورالعمل این آکادمی در مجله Neurology، اعلام کردند که بوتاکس می‌تواند به‌عنوان روش درمانی بی‌خطر و موثری برای درمان میگرن مزمن و سه اختلال عصب‌شناختی دیگر به کار رود. سم بوتولینوم از نوعی باکتری ساخته شده است که مدت‌هاست برای صاف کردن چین‌وچروک‌ها استفاده می‌شود. دانشمندانی که مسئول به‌روزرسانی این دستورالعمل بوده‌اند،

چهار نوع سم بوتولینوم موجود در ایالات متحده آمریکا را بررسی کردند تا به نتایج تازه‌ای دست پیدا کنند. آن‌ها در نهایت متوجه شدند که این روش درمانی برای چهار بیماری عصب‌شناختی موثر و بی‌خطر است: میگرن مزمن، اسپاسم در بزرگسالان، دیستونی گردن و بلفارواسپاسم. آخرین باری که دستورالعمل آکادمی نورولوژی آمریکا به‌روزرسانی شده بود، به سال ۲۰۰۸ میلادی برمی‌گردد. در آن زمان، اطلاعات کافی در اختیار دانشمندان نبود تا درباره میگرن مزمن توصیه‌ای ارائه دهند.

عوارض تزریق بوتاکس بسیار نادر است و با دو بینی و اختلالات عصبی همراه است ولی ماندگاری طولانی ندارد البته تزریق این دارو نزدیک چشم می تواند باعث افتادگی پلک به مدت چند هفته شود.

از آن زمان، برخی از پزشکان مدعی شدند که استفاده از بوتاکس، هیچ علامتی از کاهش درد یا درمان میگرن معمولی و یا سردردهای تنشی در مراجعان شان به جای نگذاشته است. به هر حال، میگرن مزمن با میگرن معمولی و سردردهای تنشی فرق دارد. در میگرن های مزمن، فرد 15 روز از هر ماه را از سردرد رنج می برد و حداقل 8 روز از این مدت، مربوط به میگرن است.

سرانجام دو مطالعه در این زمینه منتشر شد. در هر دو مطالعه، به افراد مبتلا به میگرن مزمن، در دو گروه، طی 5 دوره 12 هفته ای، دارونما یا بوتاکس تزریق می شد. هر بار فرد 31 تزریق در قسمت های خاصی از سر و گردن دریافت می کرد.

در مطالعه اول، محققین اعلام کردند که از تعداد روزهای سردرد کم نشد، اما سردردهایی که با میگرن مرتبط بودند، کمتر شدند. اما در مطالعه دومی که همان گروه اجرا کردند، 10 درصد کاهش در روزهای سردرد در مقایسه با کسانی که دارونما مصرف کرده بودند، گزارش شد.

هنوز کسی نمی داند که بوتاکس چه طور به کاهش سردرد کمک می کند. محققین بر این باورند که جلوگیری از انقباض ماهیچه ها، سهمی در کاهش سردرد ندارد. با این حال، سازمان دارو و مواد غذایی آمریکا و آژانس محصولات بهداشتی و دارویی انگستان، هر دو این درمان را به عنوان درمانی مناسب برای میگرن مزمن پذیرفته اند.